Nyhet! Xerospray – smörjer och återfuktar torra munnar

Läkemedel, sjukdomar, stress, stigande ålder – listan kan göras lång på sådant som kan orsaka torr mun. Närmare två miljoner svenskar drabbas då och då. Nu finns ett nytt sätt att lindra besvären. Nya Xerospray i praktisk pumpflaska med mild smak av jordgubb och mint underlättar vid torr mun. Xerospray finns på apotek från februari.

- Torr mun kan svida och bränna och det kan bli svårt att svälja, prata, äta och uppleva smaker. Både vardagslivet och nattsömnen kan påverkas. För att underlätta för dem som besväras av torr mun har vi utvecklat produktserien Xero som smörjer och återfuktar vid torr mun, säger Sanna Hedman, produktchef för munvård på Actavis.

Nya Xerospray stimulerar salivproduktionen

Nya Xerospray är en spray i praktisk pumpflaska med appliceringspip som underlättar när man känner sig torr i munnen. Xerospray har en mild smak av jordgubb/mint och ökar salivproduktionen, återfuktar och mjukgör torra munnar. Xerospray innehåller fluor (50 ppm F) som minskar risken för karies. Xerospray innehåller flera aktiva ingredienser som underlättar när munnen känns torr. Optaflow ökar salivproduktionen, allantoin mjukgör och återfuktar, kamomill lugnar en irriterad slemhinna och fluor stärker tändernas emalj och motverkar hål i tänderna.

Xero – fräscha nyheter mot torr mun
Nya Xero-serien erbjuder individuella lösningar mot torr mun för dygnets alla timmar. Förutom Xerospray som tas vid behov finns Xerorinse som är ett dagligt munskölj och Xerogel som passar bra till natten. Xerodrops är en salivstimulerande sockerfri hård sugtablett som underlättar för den som känner sig torr i munnen. Samtliga produkter innehåller ingredienser som stimulerar saliven, återfuktar och smörjer slemhinnan. Alla Xero-produkterna är välsmakande och innehåller fluor som skyddar mot hål i tänderna. Samtliga är alkohol- och parabenfria.

Försäljningsställen och priser

Xero-serien säljs på apotek och hos många tandvårdskliniker. Cirkapris Xerospray 30 ml: 59 kronor, Xerodrops 30-pack: 39 kronor, 90-pack: 89 kronor, Xerorinse munskölj: 99 kronor, Xerogel: 69 kronor. Läs mer om Xero på www.xeroserien.se

Pressbilder finns att ladda ner i Actavis pressrum på MyNewsdesk: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/actavis

Sanna Hedman, Produktchef Egenvård, Actavis, tel: 08-13 63 74, mobil: 070- 384 10 04 e-post: SHedman@actavis.se

• torr mun
  • muntorr
  • muntorrhet
  • xeroserien
  • munspray
  • tandvård
  • tandvård äldre
  • salivstimulerande

Actavis är en av världens ledande aktörer inom utveckling, tillverkning och försäljning av förstklassiga generiska läkemedel. En framgångsrik integrering av ett antal förvärv har bidragit till Actavis positionering bland världens största företag i branschen. Grundades 1956 på Island. Det amerikanska läkemedelsföretaget Watson Pharmaceuticals köpte år 2012 Actavis. Nu har koncernen ca 17 000 anställda med verksamhet i över 60 länder runt om i världen.