ActionAid-kampanj gav resultat: Vedanta tillåts inte bryta bauxit i det heliga Niyamgiri-berget

ActionAid hyllar den indiska regeringens beslut att dra tillbaka gruvföretaget Vedantas tillstånd att bryta bauxit i det heliga Niyamgiriberget i deltasten Orissa. Efter sex år av kampanjer och påverkansarbete tillsammans med Kondh-folket glädjer sig idag ActionAid över det positiva beskedet.

– Vi välkomnar det här tillkännagivandet som en hyllning till den kamp som har letts av den inhemska befolkningen, säger Bratindi Jena från ActionAid i Indien.

– Men beslutet måste stå fast. Kampen för att rädda Niyamgiri kommer fortsätta och vi följer det här fallet på nära håll.

Det var tidigare idag som Indiens miljöminister Jairam Ramesh tillkännagav att Vedantas verksamhet i Niyamgiriberget inneburit brott mot flera lagar, bland annat miljöskyddslagen.

Sedan 2006 har ActionAid i Indien stöttat Kondhfolket i deras protester mot Vedanta och det indiska dotterbolag som är verksamt i delstaten Orissa. Även bybor från omkringliggande områden har slutit upp i protesterna. Kondhfolket och deras kamp mot gruvbolaget har genom åren fått allt större stöd, såväl lokalt och nationellt som internationellt. ActionAid belyser också situationen i Orissa genom kampanjer och påverkansarbete världen över. I Sverige till exempel, har ActionAid i flera år försökt att påverka AP-fonderna att sälja sitt aktieinnehav i Vedanta, för att på så sätt påverka företaget.

– Detta är en stor dag för Kondhfolket. Gruvdriften i berget skulle innebära slutet på vår existens och vår Gud. Vi tackar den indiska regeringen, säger Sitaram Kulesika som är Kondhfolkets talesperson.

Läs mer om Kondh-folkets kamp mot gruvbolaget Vedanta: http://www.actionaid.se/omraden/mat_och_hunger/vedanta/

Frågor och svar om Vedantafallet:

För mer information och bilder, kontakta
Catrin Rising, pressansvarig ActionAid i Sverige, mobil: 0733-80 80 74
Parvinder Singh, kommunikationschef, ActionAid i Indien:  +91 9811224816
Susan Thomas, pressekreterare ActionAid i Indien: +91 9560631119
Bratindi Jena, expert på ursprungsbefolkningars rättigheter, ActionAid i Indien: +91 9437001219

En regeringspanel under ledning av NC Saxena har tillkännagivit att Vedanta Resources bauxitbrytning i Niyamgiri inte kan tillåtas om inte ursprungsbefolkningen ger sitt samtycke och byråd går med på att skogsmark kan användas för projektet: Http://moef.nic.in/downloads/public-information/Saxena_Vedanta.pdf

• klimatanpassning
  • jämställdhet
  • internationellt hjälparbete
  • hjälporganisation
  • mänskliga rättigheter
  • solidaritet
  • protest
  • vedanta

ActionAid är en internationell organisation som i över 35 år har bekämpat fattigdom och orättvisa. I alla projekt och kampanjer har vi alltid störst fokus på att stödja fattiga och utsatta kvinnor och flickor.