Offer för fabrikskollaps fortfarande utan kompensation

Sex månader efter fabrikskollapsen vid Rana Plaza i Bangladesh har en majoritet av de drabbade fortfarande inte fått den kompensation de blivit lovade. Det visar en ny rapport från ActionAid, som släpps i dag.

- Det är oförsvarbart att mångmiljonföretag låter de som drabbats i olyckan klara sig bäst de kan själva i sex månader. Medan företagen rullar tummarna är de drabbade i akut behov av såväl medicinsk och psykologisk hjälp som finansiellt stöd för att försörja sina familjer, säger Farah Kabir, landchef på ActionAid i Bangladesh.

92 procent av de som överlevde katastrofen uppger att de lider av så svåra fysiska och psykiska skador att de inte har kunnat återvända till arbetet, visar rapporten ”Assessment Report of the Rehabilitation and Reintegration of Rana Plaze Victims”.

Rapporten bygger på uttalanden från 2 297 personer - nära två tredjedelar av de överlevande, samt familjemedlemmar till de som omkom.

Undersökningen visar bland annat att:

• 99 procent av de som befann sig i byggnaden har skadats, varav 41 procent allvarligt. Många upplever koncentrationssvårigheter samt problem med syn och hörsel.
  • 94 procent säger att de inte har fått någon rättmätig ersättning, inklusive sjuklön, från sina arbetsgivare sedan olyckan i april.
  • 92 procent har inte kunnat återgå till arbetet.
  • 63 procent av de som inte börjat jobba igen anger fysiska skador – amputeringar, förlamning, svår huvudvärk, smärtor i ben eller i kroppen – som skäl.
  • 92 procent av de överlevande uppger att de blivit djupt traumatiserade. Ungefär hälften har sömnrubbningar och reagerar starkt på höga ljud. Många uppger att de är rädda att gå in i byggnader och trånga utrymmen.
  • 95 procent uppger att de har fått enstaka stöd från myndigheter eller organisationer för att möta dagliga behov, få sjukvård eller psyko-socialt stöd.

Förutom fysiska och psykiska trauman, visar rapporten att de berörda har stora finansiella problem. Det finns akuta behov av hjälp med bland annat mat och mediciner. Över hälften har dragit på sig stora skulder och 90 procent uppger att de inte kunnat spara tidigare på grund av låga löner.

ActionAid uppmanar nu företag som förhandlar om kompensation att ta sitt ansvar för att ge överlevare och familjer till omkomna en rimlig ersättning. ActionAid uppmanar också företagen att skriva på The Bangladesh Safety Accord, en juridiskt bindande femårsavtal mellan internationella organisationer och återförsäljare för att uppnå en miniminivå för säkerhetsstandarder i Bangladesh textilindustri.

Den 30 september bestämde Högsta domstolen i Bangladesh om nivåer på kompensationen från staten till överlevare och familjer till omkomna på mellan 12 900 och 25 000 dollar var beroende på bland annat skador. Hittills har staten betalat ut kompensation till omkring 800 personer av de sammanlagt 3 554 berörda.

Myndigheter och textilorganisationer i Bangladesh har planer på ytterligare stöd till berörda kvinnor och män framöver.

ActionAid Bangladesh var en av de första organisationerna som var på plats för de omedelbara räddningsinsatserna. ActionAid bidrog bland annat med syrgasmasker, lampor, domkrafter och andra verktyg för att rädda de som stängts in i raset. ActionAid bidrog också med mat, vatten och finansiellt stöd till några av de värst skadade och till gravida kvinnor. Syftet med rapporten är i första hand att få ett underlag för att utveckla program för att stödja de som drabbades av olyckan och familjemedlemmar till omkomna nu och i framtiden.

VAD DU KAN GÖRA? Läs mer på actionaid.se.

För intervjuer och mer information, kontakta ActionAid i London eller Dhaka:
London: Tricia O’Rourke, Tel: +44 (0) 203 122 0824 eller Mob: +44 (0) 7850 312 438 tricia.o'rourke@actionaid.org
Dhaka: Tanveer Khan, Tel: +880 2 8837796, +880 2 9894331 eller Mob: +88 01816361158 tanveer.khan@actionaid.org