SaliStick - det nya banbrytande saliv baserade graviditetstestet

Addeira Pharmaceuticals AB introducerar SaliStick: Ett banbrytande salivbaserat graviditetstest som revolutionerar graviditetstestning

Addeira är stolta över att meddela lanseringen av SaliStick, ett snabbt och avancerat salivbaserat graviditetstest. Utformad för att erbjuda kvinnor enastående användarupplevelse samt möjligheten att göra graviditetstestet tillsammans med sin partner. SaliStick är ett banbrytande framsteg inom området för hemdiagnostik då det är världens första salivbaserade graviditetstest!

SaliStick är utvecklat i samarbete med Salignostics Ltd, som är ett välrenommerat israeliskt företag känt för sina banbrytande teknologier och expertis i att omvandla saliv till ett pålitligt kroppsvätskeprov. Till skillnad från traditionella urin baserade tester detekterar SaliStick graviditetshormonet β-hCG i saliv, vilket ger kvinnor friheten att testa vart som helst, när som helst och kan dela upplevelsen med sin partner och sina nära och kära.

Den viktigaste utmärkande egenskapen hos SaliStick ligger i dess förmåga att övervinna de fysiologiska hinder som finns i de kemiska, biologiska och fysiska egenskaperna hos saliv. Salignostics Ltd revolutionerande teknologiplattform utgör en solid grund för salivdiagnostik inom ett brett spektrum av potentiella tillämpningar, vilket möjliggör precisa och tillförlitliga resultat.

SaliStick har redan mottagit CE-märkning, vilket garanterar överensstämmelse med de högsta kvalitets- och säkerhetsstandarderna. Addeira Pharmaceuticals räknar med att göra SaliStick tillgänglig för konsumenter under Q4-2023.

"Vi är glada att introducera Salistick på marknaden och erbjuda kvinnor ett efterlängtat, enkelt och naturligt sätt att ta ett graviditetstest. Extra roligt är det så klart att man nu kan ta testet tillsammans med sin partner", säger Robert Svanström, VD på Addeira Pharmaceuticals AB. "Vårt samarbete med Salignostics Ltd har möjliggjort att vi kan dra nytta av salivdiagnostikens kraft och revolutionera hur kvinnor kan ta kontroll över sin reproduktiva hälsa".

Dr. Guy Krief, medgrundare och vice VD på Salignostics Ltd, säger ”Vi är entusiastiska över att samarbeta med Addeira Pharmaceuticals för att erbjuda vår SaliStick-salivbaserade graviditetstest till konsumenter i Norden. Vi är övertygade om att Addeira Pharmaceuticals är den rätta partnern för att föra denna revolutionerande produkt till apotekshyllor över hela regionen och därigenom möjliggöra enkla och tillgängliga graviditetstest för kvinnor.”

Med SaliStick fortsätter Addeira Pharmaceuticals att visa sitt åtagande för att tillhandahålla transformerande hälso- och sjukvårdslösningar som förbättrar människors liv över hela världen. För mer information om SaliStick och Addeira Pharmaceuticals, besök gärna www.addeira.co/salistick

Addeira bildades för tre år sedan av apotekare som identifierat att många apotekskunder har svårt att hitta rätt bland mångfalden av preparat som finns i egenvården. En del patienter har också upplevt att produkterna inte lindrar på det sätt som man önskat och att det saknats effektiva och bra medicinska alternativ. Målet för Addeira är att genom nytänkande utveckla den egenvård som erbjuds på svenska apotek.

Addeira Pharmaceuticals AB grundades 2019 av två stycken apotekare. Första året omsatte företaget över 30 Mkr och 2022 drygt 120 Mkr.