Effekt av pandemin: Oro för att andra ska misstänka sjukdom — stannar hemma oftare trots att man är frisk

Pandemin har kraftigt ändrat svenskarnas beteende när de har tecken på förkylning. Nästan sju av tio stannar hemma från arbete och sociala sammanhang i större utsträckning än innan pandemin när de känner av näsbesvär eller är täppta i näsan. Mer än hälften av dessa, nästan fyra av tio svenskar, har valt att stanna hemma eftersom de är oroliga för att andra ska tro att de är sjuka.

— Att i onödan undvika sociala kontakter och att gå till jobbet är negativt både för människors sociala välbefinnande och för samhällsekonomin. När pandemin nu går över i en ny fas och restriktionerna lättar är det viktigt att människor kan känna sig bekväma med att börja bete sig som tidigare, utan att göra andra nervösa eller själva vara oroliga för vad andra ska tänka.

Det säger Robert Svanström, apotekare och VD för Add Pharma Nordic med anledning av en undersökning som YouGov har genomfört.

Undersökningen visar också att oron för vad andra ska tänka när man har problem med näsan är större bland unga än bland äldre. I gruppen 18-29 år har hälften stannat hemma i större utsträckning än innan pandemin, att jämföra med tre av tio av de som fyllt 50 år. Och av de som inte ändrat sitt beteende alls under pandemin hittar man nästan dubbelt så många i de äldre åldersgrupperna än hos unga vuxna, där bara två av tio betett sig likadant under pandemin som innan.

— Det känns extra angeläget att unga personer nu får förutsättningar att återgå till ett normalt socialt umgänge och till att börja studera och gå till jobbet som vanligt. Det är när man är ung som både sociala mönster och arbetslivet ska formas. Därför blir det extra viktigt att kunna känna trygghet när man umgås med andra och när man är i skola och på jobbet, konstaterar Robert Svanström.

Add Pharma Nordic bildades för drygt två år sedan av apotekare som identifierat att många apotekskunder har svårt att hitta rätt bland mångfalden av preparat som finns i egenvården. En del patienter har också upplevt att produkterna inte lindrar på det sätt som man önskat och att det saknats effektiva och bra medicinska alternativ. Ett sådant område har varit egenvårdsprodukter som lindrar symtomen vid besvär som exempelvis täppt och irriterad näsa. Add Pharma Nordic har därför introducerat en helt ny produkt, nässprayen Trinatural®, som bygger på naturliga ingredienser som minskar svullnader samt smörjer och vårdar en torr och irriterad näsa.

— Om man i övrigt är frisk är det viktigt att patienter med näsbesvär får så bra hjälp som möjligt. En hjälp som kan bidra till att minska oron för att andra ska tro att man är sjuk och som hjälper en att ha normala sociala kontakter och börja gå till jobbet på samma sätt som man gjorde innan pandemin, säger Robert Svanström.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 26-28 januari 2022 har sammanlagt 1009 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige.

För mer information, kontakta Robert Svanström: robert@addpharma.seeller 070-52 11 256.

Add Pharma är ett företag baserat i Stockholm som fokuserar på utveckling, försäljning och marknadsföring av egenvårdsprodukter för den nordiska apoteksmarknaden.