Oro för att bli beroende av nässpray vid förkylning

Oro för att bli beroende av nässpray vid förkylning

Var tredje person som använder nässpray vid förkylning eller allergiska besvär har avstått från behandling av oro för att bli beroende av produkten. Eftersom 80 procent av den vuxna befolkningen använder nässpray innebär det att en stor grupp svenskar drabbas av onödiga besvär. Att så många känner oro pekar på behovet av receptfria produkter som lindrar utan att de riskerar att framkalla beroende och onödiga biverkningar.

— Många känner till att det finns en risk för att bli beroende av nässpray som används vid förkylning och allergi. Det är bra. När människor är medvetna om riskerna betyder det förhoppningsvis att färre drabbas. Men oro ska inte hindra den som har besvär att alltid kunna få effektiv och bra hjälp. Receptfria produkter ska lindra och hjälpa, inte skapa nya och i grunden onödiga problem för patienten.

Det säger Robert Svanström, apotekare och VD för Addeira med anledning av en undersökning som YouGov har genomfört.

Undersökningen visar att oron är störst bland kvinnor och personer under 40 år. Oron är också betydligt större bland småbarnsföräldrar än äldre och personer utan barn.

— Ingen ska behöva avstå från att få lindring i näsan när de är förkylda eller har allergiska besvär. I första hand för att underlätta för människor att klara vardagen på bästa sätt, men också för att inte behöva oroa omgivningen för eventuell smitta, säger Robert Svanström och fortsätter:

— Det är idag möjligt att få bra och effektiv hjälp mot irriterade och svullna näsgångar utan risk för att bli beroende av produkten. Det är viktigt att fler får upp ögonen för att alternativen finns, så att fler kan hitta rätt hjälp för sina specifika besvär.

Addeira bildades för drygt två år sedan av apotekare som identifierat att många apotekskunder har svårt att hitta rätt bland mångfalden av preparat som finns i egenvården. En del patienter har också upplevt att produkterna inte lindrar på det sätt som man önskat och att det saknats effektiva och bra medicinska alternativ. Ett sådant område har varit egenvårdsprodukter som lindrar symtomen vid besvär som exempelvis täppt och irriterad näsa. Addeira har därför introducerat en helt ny produkt, nässprayen Trinatural, som bygger på naturliga ingredienser som minskar svullnader samt smörjer och vårdar en torr och irriterad näsa.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 26-28 januari 2022 har sammanlagt 1009 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige.

För mer information, kontakta Robert Svanström: robert@addeira.co eller 070-52 11 256.

Addeira Pharmaceuticals AB grundades 2019 av två stycken apotekare. Första året omsatte företaget över 30 Mkr och 2021 drygt 90 Mkr.