Jeppe D Larsen – Expert på hållbarhet – både för miljö och medier

Han har drivit ett ekologiskt klädföretag för barn, och kämpar nu på för att göra sjöfart och logistik mer hållbar. Jeppe D Larsen är dessutom en fena på sociala medier, och har genom att kombinera talangen med sitt företagande nått ut till den breda massan – både på nätet, och på havet. Här har vi en entreprenör i tiden!

Första gången jag träffade Jeppe var på Futureperfect festival förra året. Då vi båda har ett stort intresse för ämnet, kom vi ganska snabbt in på sociala medier. Den här gången var det extra intressent, eftersom att Jeppe tog hand om Sveriges officiella twitterkonto – @sweden – just den veckan.

Jeppe D Larsen @sweden

Jag minns att han la mycket tid på att skriva tweets, och dessutom på engelska. Jag var väldigt imponerad, och kan inte låta bli att fråga om han lägger lika mycket tid på Twitter fortfarande?

– Nej, den veckan var intensiv, väldigt intensiv. Så mycket tid lägger jag inte normalt även om jag är en aktiv twittrare. @sweden hade över 66 000 följare då, och när jag andra dagen fick igång en diskussion om NTFs kampanjer om cykelhjälmar så visste jag att det kunde väcka en hel del uppmärksamhet. Jag svarade på allas frågor, och förde många diskussioner.

Inte så konstigt att han inte hinner vara lika aktiv längre, tänker jag, då han utanför de sociala medierna har ett späckat schema. Jeppe driver bland annat Ekocharter, ett företag med eldrivna vattenlimousiner, två båtar som transporterar skapar upplevelser för företag och bröllopspar m fl genom Stockholms innerstads alla fina vattenvägar. Det behövdes ett mer hållbart alternativ i stadens sjöfart, och Jeppe såg till att göra någonting åt det. Men även om miljön ligger mig varmt om hjärtat, stämde jag främst möte med Jeppe för att prata om hans digitala stratergi kring projektet. En stratergi som visade sig vara väl genomtänkt. Här har vi en sann entreprenör kring hållbarhet, som på ett naturligt sätt använder digitala medier i sina olika satsningar.

I julas startade hans företag en crowdfunding på FundedByMe för att få fart på bygget av en ny eldriven katamaran.

Katamaran

– I Crowdfundingen satte vi minimimålet 20 000 kr, annars går pengarna tillbaka till de som satsat. Nu har vi passerat 30 000 kr och att bygga & utveckla ett fartyg kostar flera miljoner. Men det här är ett sätt att börja och få fart på finansieringsöket. Arbetet med crowfundingen har gett oss ny energi, bara det är mycket värt! Vi behövde pushen och marknadsföringen för att komma vidare.  Hade vi haft satt ett högre minibelopp kanske vi hade kämpat ännu mer…

Jeppe berättar att han och kollegorna har byggt upp en närvaro på nätet som idag gör att de lättare blir trovärdiga, någonting som behövs om människor ska vilja stötta med sina pengar. För även om alla “backers” får något tillbaka, t ex en timmes chartertid för 2000 kr så behövs ändå ett engagemang. Tack vare att de varit aktiva på nätet en lång tid så har de tillsammans stärkt företagets varumärke.

– Under de här veckorna har vi  “spammat” våra följare om crowdfundingen. Jobbar man inte hela perioden med att berätta om projektet och crowdfundingen så händer inget. Tyvärr betyder det att de som inte följer så många personer/organisationer får det litet tjatigt så vi lyfter förstås fram olika sidor av projektet men försöker alltid få med länken till Fundedbyme. Många hinner inte klicka in på länkar de ser i flödet därför är det bra att lyfta ut olika detaljer i varje ny uppdatering. Ska man få in mycket så krävs att någon arbetar heltid med det och då är kanske inte pengarna är den största nyttan utan att man når ut och får marknadsföring och engagemang för sitt projekt.

Allra viktigast, tycker Jeppe, är att ha en välformulerad pich, gärna i form av en video, där man berättar om sitt projekt. Det måste framgå tydligt varför man gör crowdfunding, för att folk inte ska undra varför man inte tar sina egna pengar eller lånar från banken.

– Det är också viktigt att de som satsar pengar på projektet får något tillbaka i form av “rewards”. Lättast är det för produktutvecklare som t ex Narrative som kunde erbjuda den färdiga produkten som belöning. De har kunnat finansierat sin batch tack vare att folk redan betalt dem via crowdfunding.

För att nå ut med sina budskap gör de uppdateringarna på sociala medier under arbetstid, de har märkt att det är då deras målgrupp är mest benägna att engagera sig. Måndagsförmiddagar där emot, de undviker Jeppe. Då är det alldeles för många som uppdaterar, så han avvaktar tills det är lite lugnare istället. Onödigt att försvinna i sorlet. Jeppe och hans kollega Cajsa Henrikson har delat ledarskap i företaget och Jeppe ansvarar för de sociala medierna förutom hemsidan där de delar på ansvaret. Och med de sociala medierna ingår en hel del: hemsidan, Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Vimeo och bloggen.

Inspireras av Jeppe

“Använd digitala kanaler och var närvarande, förtroende bygger man över tid!”

Vilken är Ekocharters digitala strategi?

Vi har jobbat mycket med att sajten ska vara googlevänlig, och har fått hjälp av experten Nikke Lindqvist på Carnaby. Vi har en del kvar att göra men sajten är byggd i WordPress och vi använder bland annat plug-in All in one SEO Pack. Dessutom jobbar vi med relevanta sökord och on-page-länkar för målgruppen, som består av de företag som ordnar med konferenser och happenings. Ett sånt sökord kan tillexempel vara “båtcharter  i Stockholm”.

Vi fick vår strategi när Jonathan Sundqvist gjorde sju veckors väldigt givande praktik hos oss under 2012. Då fick vi fart på vår Facebooksida, bland annat med hjälp av Instagrambilder. Fram tills dess hade vi skrivit om allt möjligt, men nu finns en strategi, som att våra uppdateringar ännu tydligare ska ta upp frågor som på något vis har koppling till ekocharter och förnyelsebar sjöfart.

Stockholm skyline från vattenlimo

Nu vet vi vad vi ska publicera, när, var och hur. Bilder ska till exempel vara av hög kvalité, återspegla vår vardag och fånga alla de vackra miljöer som vi får när vi är ute med båten. Slussar, kanaler, regnbågar och speciella händelser, till exempel.

Hur jobbar ni med egen media?

– Sociala medier bygger på förtroende, så det tar tid. Vi har funnits under lång tid och berättar hela tiden om vår resa med företaget i så många kanaler som möjligt, bl a för sökets skull. Vine är väldigt intressant, för där syns filmen som vi skickar till twitter på en gång utan att du behöver vänta på att lada in Vines sida, och på sju sekunder hinner du få med lite mer än en vanlig bild. På Vine kan det bli både solnedgångar och lite vågskalp.

På Twitter är det ibland lättare att få följare och nå ut från privata konton, är företagskonton. Nu har vi haft våra egna konton ganska länge, och har börjat bli ordentligt synliga också genom att gå på event och helt enkelt få kontakt IRL.

På Facebook har vi funnits länge och har en del följare, men det hade nog varit enklare att nå ut och samla följare om vi hade varit ett stort välkänt företag.

Vad har ni för tonalitet?

– På Facebook har i en ganska neutral men vänskaplig ton. Fina bilder får prata för sig själva utan utropstecken, och vi skriver inte att bilden är fin. Vi låter bilderna prata för sig själva och undviker att vara glättiga.

På Twitter är det likadant. Där ska man skippa säljsnacket, och nästan hellre ha en torr ton. Säg inte att något är coolt, för det fattar folk själva.

Jobbar ni med köpt media?

– Vi har köpt några enstaka AdWord- och Facebookannonser, men jag gillar inte Facebooks logaritm för sponsrade inlägg. Jag tycker själv att det är irriterande att se samma inlägg flera gånger, och önskar det fanns ett sätt att reglera antal gånger folk ser ett sponsrat inlägg.

Kör ni någon omvärldsbevakning?

– Ja, med Google Alerts, men vi funderar på skaffa något verktyg. Tipsa gärna!

Hur mäter ni?

– Idag mäter vi inte, men vi märker att våra inlägg får respons.

Och vanlig media?

– Vi får en hel del media, många lokaltidningar har skrivit och  Svenska Dagbladet har haft en stor artikel förra året. Om någon vecka är Cajsa dessutom intervjuad i Sjöräddningssällskapets tidning Trossen. Jag var dessutom med i radio och pratade om elmotorer för fritidsbåtar, de hade blivit intresserade genom mitt twittrande!

Jeppes bakgrund

Uppvuxen på Rindö, Vaxholm, och har alltid varit miljöintresserad. Han minns speciellt när Greenpeacelanserade en bil som drog 0,33 liter bensin per mil i början av nittiotalet då alla bilar drog runt 1 l och förstod då att det fanns enorm potential för förändring. Under gymnasiet seglade han över Atlanten under 3,5 månad, det var då han lärde känna Cajsa Henrikson som han och Sara Nordin grundade rederiet med.

Jeppe var tidigt aktiv i miljöfrågorna och skrev mycket på forum, men ville tillslut göra något mer konkret. Tillsammans med sin fru Hanna startade han företaget Bonkeli design, som gör ekologiska barnkläder. Hanna sydde redan sedan tidigare och de hade bra efterfrågan på sina kläder, Jeppe kompletterade med sitt miljötänk. De satsade på barnkläder efter designkonceptet Cradle to Cradle. Faktum är att de var först i världen med cradle to cradle-barnkläder. Så fort sajten lanserades hörde en återförsäljare av sig, och idag går kläderna att köpa på flera ställen.

Medgrundade 2009 Cradle Net – var kassör från start, ordförande 2012 och avslutade med att bjuda in cirkulär ekonomi-inspiratören och f d världsomseglaren dame Ellen MacArthur till Sverige.

Alexandra Charles

2011 startar Jeppe Rederiet, tillsammans med Kapten Cajsa. I maj samma år döpte Alexandra Charles första båten på Kastellholmen.

Nu är Kapten Cajsa, Kapten Sara och Jeppe inne på sin tredje säsong!

Jeppe inspireras av