Blogginlägg -

Kommunikatör Kristina Strand Larsson, Lunds domkyrkoförsamling om arbetet med sociala medier

”En stor del av min tjänst handlar om att arbeta med sociala medier. Jag lär mig något nytt varje dag.”

Facebooksidan ska vara precis som Lunds domkyrka - en välkomnande atmosfär som är öppen för alla. Det menar Domkyrkoförsamlingens kommunikatör, Kristina Strand Larsson, som dessutom använder sina studier i konstvetenskap för att bemästra Instagram. Får det vara ett halleluja?

Jag känner Kristina sedan tonåren, och minns mycket väl när hon flyttade till Lund för att läsa Kulturvetarlinjen. Hon började snabbt ordna utställningar på museum och guidade i Domkyrkan, och började även närma sig mitt intresseområde - webben. Hon samlade på sig en gedigen erfarenhet och en bra grund att stå på, och knep sedan den tillsynes skräddarsydda rollen som kommunikatör för Lunds domkyrkoförsamling. Kyrkan som är en av Sveriges mest besökta, och även räknas till ett av landets sju underverk, går även att besöka via nätet. Utanför kyrkans digitala väggar använder Kristina mest Facebook. Där har hon en ganska neutral roll, men lägger ut en del fotografier.

– I min tjänst ingår att vara fotograf. Jag tar också bilder privat. Bilderna lägger jag på Instagram och Facebook. Personligen använder jag mest Twitter för omvärldsbevakning, men skriver inte så mycket. Som kommunikatör är jag ofta röst åt någon annan, och är van vid att ha det så.

Kristina sökte tjänsten som kommunikatör i Lunds domkyrkoförsamling för att hon ville jobba mycket mer med sociala medier. Idag “lever” hon med webben - hon uppdaterar Lunds domkyrkas Facebooksida flera gånger om dagen, lägger upp foton på Instagram, skriver för webben och har dessutom koll på kommunikationsarbetet kring Domkyrkans tidning, affischer och pressreleaser.

Hon gillar strategier och att ha en policy, men tror det är viktigt att få arbetet på nätet att bli en verkstad som hela tiden tutar på. Jag frågar om de har någon kommunikationsplan och Kristina berättar att det vanligtvis görs en enkel sådan för kyrkans alla projekt. I bakgrunden finns det för henne och kollegan Rickard Bonnevier, som är församlingsstrateg, en kommunikationsstrategi grundad på tre värdeord: lärande om den kristna tron och Domkyrkan, gästfrihet och gudstjänst. Värdeorden fungerar som riktlinjer i kommunikationsarbetet, och blandas upp med Kristina och Rickards egna erfarenheter inom Svenska kyrkan. Då de båda har arbetat med Svenska kyrkan i många år kan de organisationen,vet hur de ska skriva och litar på varandra. Just tilliten till andra medarbetare är någonting som Kristina lyfter fram flera gånger under intervjun. Det märks att hon tycker att det är bland det viktigaste i deras vardag. Samarbetet gör att arbetet flyter på utan problem.

Kristina ansvarar för kommunikationen och Rickard som också har andra arbetsuppgifter, finns med som strateg samt operativt i arbetet med sociala medier. Då Facebooksidan uppdateras inte sällan så mycket som fem gånger per dag, slås jag av tanken att deras uppdateringar någon gång borde krocka. Händer det att både Kristina och Rickard råkar lägga upp en bild på kyrkan i vinterskrud under samma förmiddag? Nej, inte alls, trots att de inte har en publiceringskalender. Kristina menar att eftersom att de hela tiden ser vad den andra har gjort, så är det ingenting som behövs.

Ni uppdaterar och svara på frågor nästan alla dagar i veckan. Är ni aldrig lediga?

– Sociala medier tar mer tid än vår utsatta arbetstid. Vi har haft rena paradiset som har fått testa oss fram. Vi har Pages i mobilen och är beredda att svara från morgon till kväll. Vår policy är att svara på en fråga inom en timme, vilket gör att vi alltid är uppkopplade.

Facebook är i dagsläget Lunds domkyrkas huvudkanal i sociala medieutbudet. Kristina berättar att Facebooksidan ska vara en utpost för människovärdet - samma samtal som pågår därute ska pågå på Facebooksidan. Huvudstrategin för sidan är att starta samtal kring frågor som människor tycker är viktiga. Precis så som Domkyrkan alltid är öppen, och tillåter folk att prata, ställa frågor och tycka till.

– Vi vill att Facebooksidan motsvarar det som Domkyrkan erbjuder. Det här är svenska kyrkan, det här står vi för, du behöver inte tro, men du är välkommen hit. Svåra teologiska frågor brukar vi inte få, men ibland får vi frågor om det som står i Bibeln. Vi kommunikatörer har många präster som är ”experter” runt om oss. De kan hjälpa till att på ett bra sätt besvara frågorna om det behövs. Rickard har jobbat med konfirmander i många år. Tillsammans med prästen Fredrik Beverhjelm har han arbetat fram en Bibel för unga, Gummibibeln.

Uppdateringarna på Facebook har gått mer och mer från vad som händer faktiskt i Domkyrkan, även om det ibland krävs. När det är dags för julkrubbevisningar uppdaterades sidan med tid och datum, länkad till webben för att ingen skulle missa den populära händelsen. Till ett drop in-dop i höstas hade Domkyrkoförsamlingen en Facebook-annons som fick många kommentarer. Positiva om den roliga idén och kritiska mot att Svenska kyrkans annons dök upp i människors flöde.

– Vi försöker mer och mer ta upp det som händer i vårt närsamhälle. Allra senast handlade det om rumänska tiggare som var ett aktuellt ämne, då lyfter vi fram det och berättar vad kyrkan gör.

Det de skriver på Facebooksidan går automatiskt ut på Twitter, i övrigt använder de inte Twitter så aktivt just nu. Till våren finns det planer på att utveckla kommunikationen via Twitter. På Instagram är de desto aktivare, ett socialt medium som Kristina märker börja springa ikapp Facebook när det kommer till följare. Då Kristina har ett stort intresse för bildkommunikation, händer det därför en hel del för Lunds domkyrka på Instagram. Där lägger hon upp bilder, kompletterat med en tanke eller en fråga.

– Jag har läst mycket konstvetenskap och känner äntligen att jag har mycket nytta av det. Jag har lärt mig kommunicera visuellt. Andliga frågor är något som intresserar våra följare, så som kommunikatör finns det alltid något vi kan ta upp.

När det kommer till vilka bilder följarna uppskattar bäst är det Domkyrkan som gäller. “Domkyrkan i Snöstorm” var bilden som vann mest antal tummar upp förra året.

– Folk gillar bilder på Domkyrkan, så vi visar den i alla sortes väder och vinklar. Bland annat i morgonljus, motljus och i vinterstormar. Ibland kombinerar vi med en text, en bön eller en fråga.Jag taggar endast personer på bilder som jag verkligen vet är okej med det. Foton på barn lägger vi bara upp om föräldrarna har gett oss tillstånd till det.

Vi sitter i ett öppet hus, det kommer folk hela tiden - så vill vi att det ska vara på jobbet, på vårt kontor, i Domkyrkan och på Facebook.

Vi har inga tidningsannonser, men vi har affischer - vi har en struktur för det och de tar tid men framöver kanske det kan ersättas med digitalt. Svenska kyrkan har en grafisk profil som vi använder till allt. Tre gånger per år gör jag Domkyrkans tidning Finn. Den lägger vi också på issuu.com. Vi försöker kombinera långsamma kanaler som tidningen, med snabba informativa som webben och sociala medier för relation. Film är mitt dåliga samvete, jag borde verkligen filma mer. I början gjorde jag många korta klipp, men nu har jag inte hunnit. Jag hoppas ha mer tid till Youtube i vår. Hur det ser ut om ett år vet vi inte.

Blogg

Lunds domkyrka
Pilgrimsvägen

@lundsdomkyrka

Webbplats

www.lundsdomkyrka.se
www.pilgrimsvagen.se

Wikipedia

Lunds Domkyrka

Lapp med krams på ryggen på en staty

Tänk som Kristina

Vad säljer ni?

“Vi "säljer" kristen tro, Svenska kyrkan och en möjlighet till kultur i form av musik, konst, Domkyrkan och Domkyrkoforum i sig. Dessutom erbjuder vi möjlighet till andlig reflektion utifrån det kristna perspektivet”.

Vilken är er målgrupp?

“Målgruppen är alla. Den vanliga Lundabon en viktig målgrupp, men också turister. I och med att vi jobbar med ett turistmål så blir det automatiskt en av våra målgrupper. Och alla vill veta mer om Domkyrkan. Vi vill gärna nå fler unga och människor som är nyfikna på kristen tro.”

Arbetar ni med personas?

“Vi tog fram personas när vi byggde webben, men det är inget vi jobbar med idag.”

Vilken är er största utmaning?

“En stor utmaning för kyrkan är att vara relevant för folk. Kommunicera så folk förstår och tar till sig, vi vill öppna upp för en dialog. Vi vill erbjudna något som är bra för många, sen behöver inte alla bli troende kristna.”

Vilket var det mest omtyckta inlägget 2013?

“En bön som jag la in om Filippinerna fick stort genomslag - den lade jag in hemifrån, precis när katastrofen var ett faktum.

Är jag med på en gudstjänst brukar jag göra en fotoserie på dem jag vet tycker det är ok att vara med. Hade kunnat göra mer men vill inte störa folk i kyrkorummet.

Det blir mer och mer bildberättelser och böner är alltid populärt”.

Hur når ni unga?

“Instagram växer - men det "känns" begränsat som ensam kanal för att nå målgruppen.

Vi tycker att Facebook funkar bra som en kommunikationskanal - de vi jobbar med är konfirmationsledare och konfirmander och då har vi en relation så går de sedan in och gillar.”

Facebookannonser, något ni använder?

De använder sig av Facebookannonser för speciella event och tycker det har bra genomslagskraft. Sponsrade inlägg har några däremot reagerat negativt på och då får vi svara och på så vis får vi också igång en debatt.

Hur håller du dig uppdaterad om SoMe?

“Svårt att hålla sig ajour med vad som händer, men jag följer och inspireras bland annat av dig LokkomotionDeeped och WistikentJardenbergJacob Sunnliden och Martin Garlöv och är tacksam för allt ni delar. Här skulle jag kunna tillbringa en dag i veckan, men det hinner jag inte.”

Blå himmel med lätta moln

Kristinas bakgrund

“Efter min föräldraledighet fick tipset att lära mig mer om dator - då det då, 1997, saknades kulturarbetare med datakunskap. Jag gick en datautbildning och webb som Arbetsförmedlingen betalade och sökte sedan en tjänst som webbredaktör i Lunds stift som jag fick! Där blev jag kvar i många år och trivdes mycket bra.Tjänsten övergick  till en ren informatörstjänst.

Jag har under många år vidareutbildat mig. Bland annat har jag läst kreativ kommunikation, formgivning, fotografering, journalistik (Fujo) Tidningsdesign på Berghs en termin (trycksak, och en WP) Vissa saker har jag betalt själv en del har min arbetsgivare betalt.

Mina styrkor är att jag är skolad i formgivning, tänker visuellt och kan både göra en strategi och genomföra det själv.”

Utbildning

Och så en del kortare kurser. Jag är kursoman.

Arbeten

• Kommunikatör - Lunds domkyrkoförsamling 2011-
  • Kommunikatör - Lunds stift 1999-2011
  • Utställningsantikvarie, antikvarie, musiepedagog under åren 1990-96.

Kristina inspireras av

Kollar även andra branscher som exv jeansmärken - hur de jobbar med visuella kampanjer.

Mer om Kristina

www.facebook.com/kristina.s.larsson
twitter.com/KristinaStrandL

Och LinkedIn?
“Jag är osäker på hur jag ska använda det då jag inte söker jobb, och känner dessutom inte riktigt att tiden räcker till”.

Foto: Kristina Strand Larsson