3 vanliga utmaningar en verktygspark för med sig – och hur du löser dem

Att bra verktyg är en förutsättning för att kunna utföra ett bra arbete är knappast en hemlighet. Men trots att utrustningen är en av byggbranschens viktigaste resurser upplever många företag att verktygen ofta resulterar i onödigt merarbete; det tar tid att administrera, går sönder, försvinner eller är allmänt oorganiserade. Här är tre återkommande utmaningar som ofta följer med en verktygspark – och tipsen som hjälper dig att lösa dem.

”Det är svårt att få en överblick över företagets alla verktyg”

Det finns enkla medel för att få struktur på utrustningen – exempelvis genom digital verktygshantering. Då får du full koll på vilka och hur många verktyg som finns i företaget, samt om de befinner sig på lagret eller används ute på fältet. Du kan även se hur mycket verktygen används, vilket gör det enkelt att konstatera om ni behöver investera i fler eller inte.

”Jag hittar inte utrustningens manualer, kvitton eller garantier när jag behöver dem”

Bli av med pappershögarna en gång för alla. Genom digital verktygshantering sparas manualer, kvitton och garantier digitalt och finns alltid där när du behöver dem – oavsett var du befinner dig. Ännu enklare blir det om du kombinerar digital verktygshantering med QR-koder. Då behöver du bara scanna QR-koden på verktyget för att få tillgång till all nödvändig information, exempelvis placering, ansvarig användare samt viktiga dokument.

”Det händer att verktyg följer med ut på fältet men inte återvänder till lagret”

Ytterligare en fördel med digital verktygshantering i kombination med QR-koder är att du får koll på var verktygen senast befann sig. På det digitala verktygskortet eller via en kartvy kan du enkelt se vem som senast använde verktyget, var det användes och vilken arbetsorder det var kopplat till. Dessutom kan vem som helst scanna QR-koden och få information om vilket företag verktyget tillhör. Mer värdefull utrustning kan du med fördel utrusta med spårsändare för att snabbt spåra dina verktyg om de skulle försvinna. Enklare än så blir det knappast.

Är du intresserad av att slippa tidstjuvarna och huvudvärken kopplade till din verktygspark? Vi hjälper dig att hitta rätt lösning för just dig och din verksamhet – så att ni får en organiserad verktygspark som ger dig möjlighet att fokusera på annat än att jaga rätt på utrustningen.