Nytt slutdatum för gamla ID06-kort

ID06 meddelar att de flyttar fram stängningen av gamla ID06-systemet till den 21 januari 2020. Detta för att det inte längre finns praktiska möjligheter att hinna byta ut alla ID06-kort innan den 20 juni 2019. Orsaken är att många företag antingen ännu inte kommit igång med sitt kortbyte eller kommit igång med det sent.

Idag har över hälften av alla ID06-användare bytt ut sina gamla kort till de nyare, säkrare ID06-korten. För de företag som ännu inte ordnat med nya kort är det alltså hög tid att göra det. Idag har 97% av användarna från följande länder tekniskt systemstöd för det nya kortet: Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Island, Lettland, Litauen, Norge, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Sverige och Tjeckien. För de företag eller personer som saknar tekniskt systemstöd finns det fortfarande möjlighet att beställa det gamla kortet. Kortet kommer dock att sluta fungera den 21 januari 2020, oavsett inköpsdatum.

För mer information, se www.id06.se