Nu kan du köpa årets konstigaste skyltfönster

Förra veckan öppnade Addnature + Mills, konstutställningen där fem skyltfönster gjorts om till fem konstverk. Alla som trott att klätterutrustning bara var till för funktion, får här chansen att ändra sina värderingar. Utställningen pågår hela sommaren och alla verk är till salu.

Det var när Johan Ekroth, kommunikationsansvarig på outdoorkedjan Addnature, ville skapa intressantare skyltfönster som projeket Addnature + Mills startade. Idén var att låta en konstnär skapa fem konstverk av Addnatures fem skyltfönster på Jarlaplan.

Konstnären Anthony Mills fick uppdraget och veckan före midsommar avtäcktes de nya skyltfönstren. Mills fascinerades av klätterutrustningens färger och former och lät klätterrep och klätterkarbiner utgöra viktiga delar i verken.

- Jag har fått frågan om inte jag har låtit det kommersiella styra min konst, men det är i egentligen tvärtom. Skapandet är sprunget ur ett lekfullt experimenterande med materialen. Och resultatet har blivit en omvänd produktplacering i konstverk, där jag själv bestämt vad som passar i varje skapelse, säger Anthony Mills.

Ett 70-tal gäster besökte vernissagen för att se verken premiärvisas. Priset för de olika konstverken är:

• Face the Mountain – 50 000:-
  • Self Portrait – 10 000:- (såld)
  • Paper Man Hang – 12 000:-
  • Hatman – 7 500:-
  • Seesaw – 7 500:
  • Dripface – 8 000:-
  • Fre Fall – 5000:-

De syns bäst på Birger Jarlsgatan 65 när skymningen har lagt sig. Åk förbi Jarlaplan innan sommaren är slut för att se, eller köpa årets konstigaste skyltfönster.

Vill du veta mer om Addnature + Mills eller behöver andra bilder? Kontakta Johan Ekroth, Kommunikationansvarig, 0737-88 74 82, johan.ekroth@addnature.com

Vill du veta mer om Anthony Mills eller kanske köpa ett av skyltfönstren? Kontakta honom på 073-781 82 51, ghettotrance@gmail.com

• Konst

• anthony mills
  • johan ekroth
  • konst
  • konstverk
  • vernissage
  • skyltfönster
  • utställning

• Stockholm

Addnature är en handelsplats för outdoor- och äventyrsprodukter. Målsättningen är att ha det bästa sortimentet och de bästa priserna på marknaden. Företaget grundades 2000 och huvuddelen av vår försäljning sker via vår Internetbutik. Men man kan också handla stora delar av vårt sortiment i våra butiker i Stockholm.