AddPro ger fler ungdomar möjlighet att förverkliga sina framtidsdrömmar

AddPro ger fler ungdomar möjlighet att förverkliga sina framtidsdrömmar

AddPro är med och ger fler ungdomar chansen att förverkliga sina framtidsdrömmar genom utbildning på gymnasieskolan Kensweds i Kenya. Skolan har tidigt valt att satsa på IT i undervisningen, samt även datakunskap som valbart ämne. AddPros gåva möjliggör att Kensweds kan anställa en IT-lärare på heltid under ett år. Vi ser fram emot att göra mer tillsammans med Zelmerlöw Björkman Foundation och att göra skillnad på riktigt för unga som lever i fattigdom.

Kensweds gymnasieskola har tidigt valt att satsa på IT i undervisningen, samt även datakunskap som valbart ämne. Redan 2012 erbjöds enklare datakunskap. Första klassen som skrev sina slutprov i detta ämne (kallat K.C.S.C) gjorde detta 2017. I nuläget så är fokus på att elever i årskurs 1 och 2 (av 4 årskurser) ska ha detta ämne. Lärare i ämnet som AddPro valt att sponsra heter Pharis Mbugua. Pharis är även lärare i business.
Mer detaljerad info finns att läsa här.

Zelmerlöw Björkman Foundation

Grundades 2013 av artisten Måns Zelmerlöw och tennisspelaren Jonas Björkman med en vision om att göra utbildning tillgänglig för fler. ”Vi vet att utbildning är vägen ut ur fattigdom och utsatthet, därför arbetar Zelmerlöw & Björkman Foundation outtröttligt för att ungdomar ska få gå i skolan och uppfylla sina framtidsdrömmar. Vi identifierar unga i Kenyanska slummen, stöttar med en gymnasieutbildning på Kenswed, boende på internat, tillgång till vård och vidareutbildning i form av universitetsstipendium eller yrkesutbildning som leder hela vägen till arbete. Vi arbetar för att bidra till uppfyllelsen av de Globala målen, i synnerhet mål nummer fyra: God utbildning för alla, säger Zelmerlöw och Björman Foundation”.

Läs mer om Zelmerlöw Björkman Foundation här: zbfoundation.se