Att trivas på jobbet- en del i kvalitetssäkringen

”Högt i tak”, ”medarbetarna är vår främsta resurs”, ”vi främjar olikheter”, ”lärande organisation”, ”vi är transparenta”. Regelbundet möts vi av denna typ av ord med syfte att beskriva hur kulturen fungerar på en arbetsplats. Men vad betyder det att det, till exempel, är högt i tak på en arbetsplats? Jag återkommer till det lite längre ned i texten.

Att jobba med kvalitetssäkring som yrke, till exempel som kravanalytiker eller testare gör att man blir ganska bra på att granska krav och utvärdering och att säkerställa vad som fungerar och inte fungerar när det gäller ett IT-system. Men hur bra är vi på att ta hand vår kultur på arbetsplatsen och att vara delaktig i att skapa den kultur vi vill ha? Vi kanske ska införa mer av de etablerade metoderna för att genomföra test av IT-system för att ta temperaturen på hur väl kulturen är kongruent mellan det som sägs och hur det efterlevs på arbetsplatsen?

Högt i tak? Ja, så länge vi sitter ned!

Jag inledde denna text med några av de vanligast förekommande flosklerna, om man nu ser dem som floskler. Det är fina ord och om de verkligen visas i handling så är de definitivt inga floskler längre.  Men vad betyder de egentligen? Här kommer några reflektioner att fundera på.

Har vi högt i tak så betyder det för mig att man på en arbetsplats får ifrågasätta, vara rak och ärlig utan att bli bestraffad. Främjar vi olikheter så ska det också synas genom en blandning av människor i olika åldrar, kön, etnisk bakgrund, sexuell läggning och så vidare. Medarbetarna är vår främsta resurs, men hur visas det då? Genom hög lön och förmåner eller att man får bidra med hela sin kompetens och genom det kan pröva nya områden? Lärande organisation är till för att hela tiden lära av varandra och att utvecklas framåt men uppmuntras det så att tid kan avsättas för att utbyta information och är klimatet tillåtande och generöst så att alla vill släppa ifrån sig information.

Ta en öl efter jobbet så trivs vi ihop

Arbetsplatsen är en arena för relationer och till skillnad från andra arenor där du skapar långsiktiga relationer har du sällan fått välja de du ska umgås med på arbetsplatsen. Det är en plats där någon har föst ihop människor i en flock och sedan sagt åt dem att trivas. Vi arrangerar kickoffer, trivselkvällar, after work-pubar och annat för att vi ska fungera bra ihop och trivas. Och alla de här delarna ligger också till grund för vilken kultur som ska råda på en arbetsplats. Det finns en mängd undersökningar inom området och det som brukar lyftas fram som verkligen hjälper till för att skapa hög trivsel och an bra grund för gemensamma värderingar på en arbetsplats är variation och utveckling i arbetet, eget ansvar, yrkesstolthet och meningsfullt arbete. När det gäller organisation och företagets agerande lyfts följande faktorer fram: korta beslutsvägar, närvarande chef, feedback, tydliga riktlinjer och lyhördhet. Finns de här delarna på plats då kan man också jobba vidare med en väl fungerande kultur.

Jag jobbade för några år sedan med ett oerhört framgångsrikt införande av värderingstänk i en organisation. Det vi gjorde i det här fallet var att titta på situationer i vardagen och gå igenom hur vi agerade i de olika situationerna. Utifrån de verklighetsbaserade casen kunde vi snabbt konstatera vad vi skulle fortsätta med, sluta med och börja med utifrån den kultur och de värderingar vi ville ha på den arbetsplatsen. Det blev ett oerhört uppskattat arbete som gav gemenskap, insikt i hur olika vi människor resonerar i vardagen och det blev en enighet kring vad faktiskt värderingar står för.

Från okul tur till kul tur

Sammanfattningsvis vill jag skicka med fem saker som bidrar till en kul tur:

• Delaktighet – Se till att du är och känner dig delaktig och hjälp dina kolleger med samma sak. Att känna att man är delaktig i sitt arbete är mycket viktigt. Känslan av att kunna bidra till något gemensamt, att vara behövd skapar motivation inför arbetet.
  • Inflytande – Säkerställ att du på den här arbetsplatsen kan påverka. Om man kan vara med att påverka sitt jobb, både på kort och lång sikt, bidrar det till ökad arbetstillfredsställelse och motivation.
  • Utvecklingsmöjligheter – En arbetsmiljö som karakteriseras av möjligheter till personlig utveckling är eftersträvansvärd och associerad med det goda arbetet. Vi mår bra av att känna att vi ständigt lär oss nya saker och har ansvar för vårt arbete.
  • Sociala relationer – Att ha goda sociala relationer beskriver många som något av det viktigaste med arbetet. Goda sociala relationer innefattar både relationer med de man jobbar tillsammans med dagligen och relationer med chefer eller ledning.
  • Rättvisa – En arbetsplats ska också vara rättvis. Detta innebär till exempel att alla behandlas respektfullt och att inga särbehandlingar eller trakasserier sker. I dagens samhälle känns detta som en självklarhet, men ändå förekommer det mycket orättvisor inom arbetslivet.