Lägger vi tillräckligt med tid på test?

Det har inom relativ närtid släpps lite nya lösningar för att kunna betala med SMS, QR koder och föra över pengar mellan mobiltelefoner. Det har förmodligen lagts ner tusen och åter tusen timmar på att testa att alla underliggande system, kopplingar och att häftiga funktioner verkligen håller vad de lovar i reklam och annat.

Men ändå så dyker det upp buggar och problem för vissa av dessa lösningar ganska kort efter produktionsstart.

Läste härom veckan att det hade varit svårt att använda sig av SMS biljetter när man skulle åka med SL. Detta innebar att konduktörerna/chaufförer hade varit tvungna att låta dessa resenärer åka gratis. Dyrt i tappade intäkter och för att inte tala om allt negativt som skrivits om detta i tidningar och även bloggar för den delen. Då kan man ställa sig frågan, hade de testat allt ordentligt? Förmodligen ansåg de själva det, eftersom den nya SMS betalfunktionen släpptes i produktion. Eller var de stressade över att de hade lovat att lösningen skulle vara klar den 1 februari 2013? Förmodligen var det kommunicerat till alla resenärer m.m. att denna lösning skulle tas i bruk vid detta datum, så det fanns ingen återvändo än att gå i produktion vid angiven tid.

Alla som jobbar med test vet att desto senare vi hittar felen, desto dyrare. Det finns olika sätt att räkna fram kostnaden för fel i olika skeden av projektet. Dock så får man inte glömma kostnaden för den badwill det skapar företaget som lanserar produkten/systemet.

Jaha tänker ni nu, vart vill han komma nu? Och det jag vill belysa är att även om vi tycker att vi lägger ner tillräckligt med test innan vi produktionssätter våra system och applikationer så är det kanske ändå för lite, i vissa fall. Jag säger inte att det alltid är på detta sätt, men det händer och det är inte allt för sällan.

Hur skall vi då komma till bukt med detta problem, denna utmaning? För ingen vill väl produktionssätta något nytt system med en massa fel?

Men hur ofta har inte detta hänt, eller kommer hända i framtiden?

En del av lösningen är att börja kvalitetstänkandet redan från början i projektet, när man börjar skriva kraven eller ännu tidigare. På vissa företag har de som krav att alla IT-projekt måste ha en testledare samt en kravanalytiker för att få starta, och givetvis lite andra resurser. Finns inte testledaren och kravanalytikern identifierade och namngivna så får man helt enkelt inte påbörja projektet. Detta är en klok strategi, kanske bör fler företag anta detta enkla sätt att tidigt få in ett kvalitetstänk i projekten.

Men ofta så tänker man inte på test och testledare utan dessa resurser tillsätts ofta senare än övriga resurser i projektet.

Varför är det så? Vem har bestämt det och på vilka grunder är dessa beslut tagna?

Har ni möjlighet så ifrågasätt detta inom ert projekt, vet ni att vi kan spara pengar i IT-projekten om vi inför test och kvalitetssäkring tidigt?

Dem ni ställer frågan till kanske inte vet detta? Hjälp dem att bli hjältar och kanske ansvara för företagets mest och bäst testade projekt/release. Vad tror ni om detta?

Vem på din arbetsplats, skriver kraven till det ni utvecklar/testar? Hur pass mycket erfarenhet har den personen av att skriva bra krav? Har ni någon gång sagt /hört att ”Det här var svårt att testa för att kraven var så dåliga”.
Om det nu ens fanns några krav vill säga.

Den enda som kan göra något åt detta är DU, gå då till projektledaren/testledaren eller beställaren och berätta det faktum att desto tidigare vi hittar felen desto lägre kostnad.

Lyssnar inte dem på vad ni har att säga, ta då steget in till näste person uppåt i hierarkin. Kanske blir det IT-chefen, ställ då frågan om han/hon inte vill spara pengar i detta och sina kommande IT-projekt?

Vad tror ni de svarar?

Precis, det är ju självklart att vi vill/behöver spara pengar i nästkommande IT-projekt hur skall vi då göra? Öka antalet resurser inom kvalitetssäkring är mitt förslag och så tidigt som möjligt, gärna medan projekten ligger på ”ritbänken” för att redan från början tänka test och kvalitetssäkring.

Så jag vill uppmana er alla som läser denna blogg och jobbar med test, be inte om mer tid till test och kvalitetssäkring! Ta detta faktum att desto senare vi hittar felen desto dyrare, och förklara gärna det vänligt men bestämt för beställaren av systemet.

Då kommer ni förhoppningsvis få frågan vad kan vi tillsammans göra åt detta?

Kanske är svaret lite mer tid i ett tidigare skede av projektet? Har ni nu redan kommit en bit på väg, så mer tid att testa innan själva releasen?

En stor del av felkostnaden kan hanteras redan i kravgranskningen. Om detta faktum når alla beställare av systemen kanske vi som jobbar med test så småningom kommer få ännu mer tid att testa och kvalitetssäkra.

Behöver ni hjälp att få ytterligare argument för hur ni skall kunna få mer tid, pengar över till att säkerställa kvaliteten på produkterna ni testar?

Tveka då inte att ta kontakt med oss på AddQ, vi kan det här med test och kvalitetssäkring!

• henrik lönn
  • kravgranskning