Svenska Handbollförbundet och adidas förlänger avtal

Svenska Handbollförbundet och adidas offentliggjorde idag att de förlänger sitt avtal ytterligare fyra år. Avtalet sträcker sig till och med 2013 och inkluderar såväl finansiering som produktsponsring till samtliga landslag. Svenska Handbollförbundet och adidas har en framgångsrik historik tillsammans som sträcker sig över 10 år, och nu samlar man gemensamma krafter inför handbolls-VM i Sverige år 2011.

2009 har varit ett historiskt år för svensk landslagshandboll. Både dam- och herrlandslaget har kvalificerat sig för VM- respektive EM-slutspel, och Sverige kommer även att medverka i samtliga ungdomsmästerskap. Dessutom stundar VM på hemmaplan år 2011.

-Det finns ett svenskt landslag med i samtliga mästerskap av dignitet, något som aldrig tidigare hänt i Svenska Handbollförbundets historia. Utifrån detta faktum så känns det extra tryggt att ha adidas, som den ledande och mest innovativa aktören på handbollsmarknaden, som partner. Tillsammans har vi även den erfarenhet och attityd som krävs för att arrangera ett VM, säger Christer Thelin på Svenska Handbollförbundet.

Handbolls-VM spelas den 13-30 januari 2011. 24 lag från världens alla kontinenter deltar och de VM-städer som är klara är Malmö, Lund, Kristianstad, Göteborg, Linköping, Norrköping, Jönköping och Skövde. Finalen spelas i Malmö Arena. Ett av målen med mästerskapet är att skapa en multikulturell folkfest, som sträcker sig långt utanför handbollsarenorna.

-Vi ser att intresset för handboll bara ökar i Sverige och att vi förlänger avtalet är ett kvitto på ett mycket framgångsrikt partnerskap på många plan. Svenska Handbollförbundet satsar för framtiden, vi tror starkt på samtliga landslag och ser även många affärsmässiga möjligheter med den stundande VM-turneringen, säger Henrik Bunge, nordisk VD för adidas Group.

adidas och Svenska Handbollförbundet kommer inför VM 2011 att ta fram en VM-kollektion som bland annat innehåller en specifik handbollssko som både kommer att bäras av spelarna samt finnas till försäljning. Skon kommer att finnas i två olika modeller, baserade på adidas etablerade teknologier i kombination med en ”Sverige-design” i blå och gul färgskala med förbundets emblem.

Säsongens handbollsmästerskap där svenska landslag funnits/kommer att finnas med:

Damer U 17 (födda 1992-1993) - EM i Serbien 25 juni - 5 juli 2009

Herrar U 19 (födda 1990-1991) - VM i Tunisien 20 - 31 juli 2009

Herrar U 21 (födda 1988¬-1989) - VM i Egypten 6 - 19 augusti 2009

Damer U 19 (födda 1990-1991) - EM i Ungern 14 - 23 augusti 2009

Damer A - VM i Kina 5-20 december 2009

Herrar A - EM i Österrike 19-31 januari 2010

för mer information gå in på www.adidas.com

• handbollsförbundet
  • henrik bunge