Aditro Logistics belönas med silvermedalj ifrån EcoVadis

Ett viktigt fokusområde för Aditro Logistics är miljön och ett hållbart företagande. Tillsammans med Posti så driver man en viktig agenda för att ställa om till en klimatneutral verksamhet – med noll koldioxidutsläpp. Att tilldelas en silvermedalj ifrån EcoVadis är ett erkännande att vi gör rätt förändringar och ger oss ytterligare motivation för att bli ännu bättre.

Vägen till ett klimatneutralt bolag

I en bransch med stort klimatavtryck kan vägen till en klimatneutral verksamhet nästintill verka omöjlig. Istället för att se hindren så antog vi utmaningen till en grönare framtid, vilket är vår viktigaste förändring för att bidra till den omställning som krävs för att rädda vår planet. Vi inledde med de lågt hängande frukterna, så som att ställa om till gröna och förnyelsebara el- och fjärrvärmeavtal. Vi tog hand om allt återvinningsbart material. Vi har bytt till miljö- och ekoklassade förbrukningsmaterial, produkter, hårdvaror och vitvaror. Ställt om belysningen i våra byggnader till LED och lågenergilampor. Vi har moderniserats fastigheterna, ställt om mot miljövänliga transportalternativ. Men kanske framförallt hur vi aktivt genomfört små gärningar i vardagen som minskat vårat klimatavtryck, genom att öka medvetenheten hos Aditro Logistics medarbetare.

Nästa skede blir att förflytta oss ännu närmare vårt mål till att bli klimatneutrala. Vi fortsätter med investeringar och innovation för att åstadkomma denna omställning. Satsningar på solceller, energieffektiva fastigheter, infrastruktur för framtidens elfordon och klimatsmarta transportalternativ. Vi vill tillsammans med våra kunder, partners och leverantörer sätta gemensamma mål på hur vi kan minska vårt klimatavtryck inom logistikkedjan – från lager till transport.

Miljön är ett fokusområde som prioriteras genom att lyfta fram omställningen som ett strategiskt initiativ inom bolaget, Zero Carbon 2030. På så sätt genomsyras en miljömedvetenhet genom hela organisation och arbetet får den uppmärksamhet som krävs för att lyckas ställa om till ett klimatneutralt företag. Vilket i sin tur har möjliggjort påtagliga minskningar av våra koldioxidutsläpp redan fram tills idag. Men än är vi inte nöjda”, David Ström, Head of Corporate Development.

En organisation uppbyggd av mångfald

Hos Aditro Logistics är medarbetarna hjärtat av företaget. Den tillväxtresa som företaget befinner sig på hade inte varit möjlig utan vår kultur som är uppbyggd på öppenhet, samarbete och samhörighet. Hos Aditro Logistics är alla välkomna oavsett kön, etnisk bakgrund eller sexuell läggning. Det är tillsammans i en jämställd organisation som vi får företaget att utvecklas och gemensamt skapar vi värde genom innovation och att nå våra mål. Alla våra medarbetare är fackligt anslutna, vi strävar ständigt efter jämställda villkor och löner. Vi har noll tolerans mot sexuella trakasserier, diskriminering, kränkande behandlingar och mobbning. Genom utbildning och ledarskap skapar vi den arbetsmiljö som vi står för.

En silvermedalj från EcoVadis

EcoVadis tillhandhåller ledande lösningar för att kontrollera hållbarheten över de globala försörjningskedjorna. Genom innovativ teknologi och expertis inom hållbarhet, stöttar EcoVadis företag till att ställa om till en hållbar verksamhet. Metodologin bygger på en internationell standard för hållbarhet, Global Reporting Initiative, United Nations Global Compact, ISO 26000. EcoVadis har just nu över 85,000 prenumeranter som sträcker sig över 160 länder och 200 olika industrier.

Aditro Logistics är tacksamma för att ha blivit tilldelade en silvermedalj och att vi med hjälp ifrån EcoVadis har uppnått de krav som ställs för att bli certifierade inom miljö, arbetsmiljö, mänskliga rättigheter, etik och hållbara inköp. Vi ser fram emot nästa års utmaning för att kamma hem guldmedaljen.

• Hemelektronik