Gå direkt till innehåll
Sex snabba frågor till Alice Holmgren, operativ chef för det svenska techbolaget Adligo.

Nyhet -

Ett smidigare och lyckligare chefsliv, medarbetare som får bättre förutsättningar att utvecklas professionellt: Det här låter lite som trolldryck, vad är det Adligo erbjuder svenska företag egentligen?

– Haha…vi jobbar inte med trolldrycker och magiskt tänkande. Däremot har vi identifierat en lång rad processer i små och medelstora företag som kan automatiseras för att spara tid och pengar. Det är här de lyckligare cheferna kommer in. När du leder andra människor mot ett specifikt mål behöver du rätt understöd för att lyckas. I dag handlar det ofta om ny teknik. Adligo är alltså ett tekniskt understöd till chefer och ledare i svenska småföretag.

Hur har ni identifierat de här processerna?

– Adligos grundare är alla aktiva som chefer i det svenska näringslivet. Vi hade inte kunnat skapa ett digitalt chefsverktyg utan kunskap och erfarenhet inom bolaget från livet som chef. Men vi har också lagt mycket tid på undersökningar och intervjuer med chefer i små och medelstora företag. Sedan har vi kategoriskt skurit bort processer vi tror att andra aktörer kan göra ett bättre jobb med. Vår tjänst är och ska vara spetsig.

I dagstidningar och branschmedier framställs det ibland som att svenska chefer drunknar i manuellt arbete, är det också din bild?

– Det kan säkert skilja sig kraftigt mellan olika branscher, men sammantaget är det inte en slutsats vi dragit och och inte heller vad våra undersökningar visar. Däremot drivs ju ett företag alltid med begränsade resurser. De resurserna ska gå till strategier som kan hjälpa företaget att uppnå verksamhetsmål. Och ju mer tid en chef kan lägga på sitt kärnuppdrag, att bygga och underhålla effektiva team, desto bättre förutsättningar får företaget att nå sina mål.

Du talar om kärnuppdrag här, vad är kärnan i Adligos chefsverktyg?

– Det är funktioner som hjälper en chef att leda, organisera och engagera sina medarbetare. Vi digitaliserar ledarskapet, så att arbete kan utföras lika effektivt på kontoret som på distans. Du loggar in i ditt chefsverktyg och där visualiseras information du annars har i huvudet, i anteckningsblock eller i en mängd olika system. Målet är att skapa en trygg fond till viktiga beslutsprocesser som utgör vardag för chefer och ledare.

Är Adligos tjänst färdigutvecklad?

– Nej, inte alls. Vi släpper löpande nya funktioner. Allting som är statiskt har svårt att konkurrera i en värld där den tekniska utvecklingen går så snabbt. Det gäller inte bara affärslivet. Vi jobbar just nu med en funktion som kommer att släppas i vinter eller tidig vår. Den står högst upp på våra kunders önskelista och kommer att spara massor med tid för dem.

Spännande. Vilken är funktionen?

– Hemligt, dessvärre. Vi har stor respekt för våra konkurrenters förmåga att ta rygg på vår teknikutveckling. Men vi kallar funktionen för “knapptryckaren” internt. Du trycker på en knapp för att utföra något som tidigare krävde möten, telefonsamtal, mejlande och väntan.