Varför är transparens viktig i transportkedjan?

Låt oss börja med att granska ordet. Vad innebär transparens? Transparens är lika med insyn, dvs att ett objekt eller en verksamhet kan genomskinas och inte dölja något. Motsatsen till transparens är ogenomskinlig vilket för mottagaren kan skapa en osäkerhet kring vad som döljs bakom objektet eller pågår i en verksamhet.

I takt med digitaliseringen har vi vant oss att mer och mer områden blir transparenta. Det gäller såväl produktinformation som priser och omdömen från kunder och påverkar allas vårt köpbeteende. En transparent marknad med total och öppen insyn gällande information om priser och villkor är ett sunt tecken på hur professionella aktörer bör agera inom en marknadsekonomi.

För oss är det viktigt att kunder som köper transporttjänster får full kontroll över sina kostnader och de tjänster de betalar för. Det uppnås genom att kunderna direkt och på förhand får ett totalpris med full insyn i den verkliga kostnaden för varje del av transporten. I detta skede synliggörs även ansvarsområden och nyckeltal för alla inblandade parter vilket är ett ytterligare steg mot en större transparens i branschen.

Digitaliseringen av transportbranschen är grunden för en mer öppen och en mer transparant marknad. Och lösningarna som utvecklas ur denna tekniska revolution är på transportköparnas sida, vilket utgör ett tronskifte för rådande maktställning.

Linda Gårdlöv

Presskontakt CCO 070-937 35 99