Förändringsviljan finns - så vad väntar vi på?

Adoptionscentrum åkte till Almedalsveckan med tre viktiga frågor som påverkar våra möjligheter att hjälpa barn att få familj.

Vi ställde våra frågor till riksdagspartierna vid en utfrågning i Visby och kom hem med uttömmande svar från medvetna, insatta och förändringsbenägna politiker.

Idag är många barn som kan få familj äldre och har särskilda behov, att då minska utbudet av tänkbara föräldrar för att de blivit mer än 43 år påverkar våra möjligheter att ge dessa barn familj. Vi vill därför ha en individuell bedömning där ålder endast är en av flera bedömningsfaktorer.

- Det handlar om individer som skall bedömas utifrån vad de kan ge ett barn, säger, Karin Rågsjö (V) om hur blivande adoptivföräldrar skall bedömas i en utredning.

Jan Evert Rådström (M) gick så långt som att säga: - Det är dags att ta beslut och tala om för riksdagen att vi inte skall ha en åldersgräns.

I flera kommuner använder man riktlinjen som om vore den en lag - men det är ingen lag beslutad av riksdagen - och dagens tillämpning av åldersrekommendationen skapar inte ett jämlikt och rättvist samhälle, var andra kloka inlägg i diskussionen.

Denna kvartslånga dialog politiker emellan visade på en tydlig vilja att förändra.

Samtliga partier tycker också att det efter 13 år är dags att se över nivån på adoptionsbidraget. Adoption skall inte vara en klassfråga och den skall också i fortsättningen följa indexutvecklingen.

Adoptionscentrum hjälper varje år hundratals barn att få en för-evigt-familj i Sverige och med vårt bistånd hjälper vi än fler på andra håll i världen. För oss är det viktigt att också barn i Sverige som skulle kunna få familj också får denna möjlighet. Vi vill därför uppmärksamma frågan om nationella adoptioner i Sverige.

Då blir det klurigare bland våra politiker. Man är överens om att varje barn har rätt till en permanent familj men inte om vägen dit och vad som kan var bästa lösningen.  Någon svävar på målet och hävdar att den biologiska familjen är alltid till barnets bästa. Sammantaget kan dock sägas att man är väldigt överens om att dagens få nationella adoptioner är, ur ett barnperspektiv, långt ifrån tillfredställande.

Så vad väntar vi på? Med en sådan samstämmighet partierna ser vi fram emot att man också går till handling, åtminstone om ålder och adoptionsbidragsfrågan

Vi kommer nogsamt följa upp löften och indikationer och ser fram emot den dagen!

I den timslånga politikerutfrågningen deltog riksdagsledamöterna; Jan Evert Rådström (M), Meeri Wasberg (S), Emma Henriksson (KD) samt kommunpolitikerna; Ann Catrine Fogelgren (Social resursnämnd i Göteborg - FP) och Karin Rågsjö (kommunfullmäktigeledamot Sthlm /riksdagskandidat - V). I panelen deltog även Jonas Friberg, Adoptionscentrums förbundsordförande.

Samtliga riksdagspartier var inbjudna men C och SD valde att inte delta i utfrågningen.

Kontaktpersoner:
Heléne Mohlin, Pressansvarig tel 070-718 08 86