Topocad 16.1 ute nu!

Topocad 16.0 släpptes i december och nu har vi släppt Topocad 16.1, X.1-versioner brukar vanligtvis ha en hel del förbättringar och många mindre nya funktioner. Topocad version 16.1 är inget undantag.

Direktåtkomsttjänster

Det finns nu direktåtkomsttjänster från Lantmäteriets databaser för Adress, Byggnad och Fastighet. Du behöver ett konto hos Lantmäteriet men med detta i handen så kan du direkt söka adresser, byggnader och fastigheter. Resultatet visas både som geometrier och attribut i Topocads ritningsdel. Ett mycket enkelt sätt att visa data direkt från Lantmäteriets databaser tack vare de nya direktåtkomsttjänsterna. Funktionen ligger i Topocads Leveransmodul.

Solidkommandon

Många av de nya kommandon som finns för att skapa solider har byggts ut så att man kan välja flera objekt samtidigt. Exempelvis kan man extrudera många slutna linjer uppåt/nedåt samtidigt och man kan svepa en profil på flera linjer samtidigt. Det går även att slå ihop (Boolean – Union) flera solider i samma kommando.

Extrudera kommandot har även byggts ut, man kan numera extrudera en sluten linje eller polygon mot en terrängmodell/punktmoln. Extruderingen sker mot den lägsta eller högsta punkten i vald terrängmodell (eller punktmoln). Kommandot är utmärkt för att skapa solider från en terrängmodell och digitaliserade takhöjder.

Soliderna är nu synliga i kommandot Redigera som text. I egenskaper så visas nu även soliders max- och minhöjd.

Volymberäkning modell mot modell

I det här kommandot har vi kompletterat funktionen med att visa termiska färger vid redovisningen så att man kan ställa in exakta färger för exakta höjder. Detta gör det möjligt att jämföra exakta färger med historiskt data då en höjd alltid har samma färg. Tidigare justerades färgerna för lägsta respektive högsta höjd.

Punktmoln

I version 16.1 finns även en funktion för att exportera punktmolnet till både generell export i ASCII-format såväl som att exportera punktmolnet till en LAS-fil. Det gör det möjligt att läsa in, transformera, redigera, filtrera, sätta färg på ett punktmoln för att sedan exportera det till LAS igen.

CAD

Topocads CAD, ritningshanteringen, har kompletterats vilket innebär att man nu kan skriva texter kursivt, fet stil, understruket och ett antal fler varianter på text. Topocad använder en enklare html-redigering för texter så att man kan ange html-taggar som till exempel <b>FET</b>. Dessa taggar kan anges för hela stycket eller för delar av texten. Vi har även implementerat funktioner för att taggar i början och slutet av stycket inte kommer att anges som text vid sparande i databaser.

Sektionshantering

I både sektionsmallen och beräknade sektioner kan man nu mäta i sektionerna. Både avstånd och area kan beräknas för kontroller. För detta har vi byggt in nya snappfunktioner i sektionshanteringen. Ändpunkt, mittpunkt, skärning, vinkelrätt är de snappkommandon som finns i sektionerna.