Topocad används för att hitta olika positioner i snötäcket inför Audi FIS Ski World Cup.

Under förberedelserna inför Audi FIS Ski World Cup i Alpint är det många olika projekt som körs på berget. Markus Lehmann, VD för Verein Internationale Lauberhornrennen Wengen, är med och samordnar projekten i och omkring den stora turneringen med hjälp av Topocad.

I år har Verein Internationale Lauberhornrennen Wengen varit arrangörer för Audi FIS Ski World Cup i Alpint som bland annat presenterat skidteknikerna Slalom, Störtlopp och Super Kombination i Wengen, Schweiz. Lauberhorn Race erbjuder världens längsta störtlopp i årets World Cup med en fallhöjd på 1 025 meter där deltagarnas startpunkt befinner sig 2 315 meter över havet, med en kurslängd på 4 455 meter.

Under förberedelserna och tävlingarna är det många projekt som körs på bergen. Man använder Topocad för att kartlägga alla grindar, ankarpunkter för bandvagn, axlar för snötillverkning anläggningar, installera mobila säkerhetslösningar och mycket mer.

- Topocad används i kombination med ett GPS-mottagarsystem från Septentrio och i samarbete med deras partner François Noverraz, Topo Center Grindelwald, som också är en av Topocads återförsäljare i Schweiz, berättar Markus Lehmann.

Runt tusen volontärer deltar frivilligt under evenemanget.

- Placeringen av tävlingarna är i ett högalpint område där man varje år kämpar med väder och snöförhållanden, menar Markus Lehmann.

Början av 2014 bestämde Verein Internationale Lauberhornrennen att skaffa ett GNSS-system från Septentrio. Samtidigt beslutade man sig för att använda Topocad som CAD-program.

- Den användarvänlighet och de kraftfulla import-och exportmöjligheterna av ritning och olika filformat var några av anledningarna till varför vi valde Topocad, tycker Markus Lehmann.

Det sparas mycket tid och pengar när Topocad används för att hitta olika positioner i snötäcket. Man har utbildat all personal i Topocad för att underlätta användandet av systemet på berget.

Bildkälla: Verein Internationale Lauberhornrennen