Usb-minnen utgör en allvarlig säkerhetsrisk för svenska företag och myndigheter – Affärshemligheter på drift enligt ny SIFO-undersökning

Fyra av tio svenskar slarvar med sina usb-minnen enligt en ny SIFO-undersökning från lundaföretaget Business Security. Usb-minnen är just nu det största säkerhetshotet för företag bekräftar Rikskriminalpolisen.

Fyra av tio svenskar som förvärvsarbetar vet inte var de har sina usb-minnen med lagrad information. Var tredje medarbetare har dessutom jobbrelaterad information sparade på ett usb-minne hemma. Det visar en ny undersökning från TNS SIFO genomförd på uppdrag av Business Security.

– Det finns ett utbrett slarv i användningen av usb-minnen, vilket kan få allvarliga konsekvenser för företagen. En medarbetare kan enkelt föra över stora mängder affärskänslig information på ett usb-minne, som i sin tur lätt kan hamna i orätta händer. Dessutom sprider vanliga usb-minnen virus och annan skadlig kod, säger Jens Bogarve, produktexpert på svenska Business Security, som nu lanserar det självraderande usb-minnet SecuriRAM.

Anders Ahlqvist på Rikskriminalpolisen bekräftar de allvarliga säkerhetsproblemen med usb-minnen.

– Usb-minnen är den största säkerhetsrisken mot företag just nu eftersom de ofta används som back-up för stora mängder information och är lätta att angripa. Om någon pluggar in ett usb-minne i din dator kan du dessutom få all din information kopierad och tömd, säger Anders Ahlqvist, biträdande chef för IT-brottssektionen på Rikskriminalpolisen.

Av undersökningen framgår också att det finns en stor okunskap bland förvärvsarbetande svenskar när det gäller usb-minnen:

SecuriRAM är det första självraderande usb-minnet på marknaden för transport av en begränsad mängd information. Det unika är att minnet kan raderas helt, av användaren direkt eller automatiskt efter 24 timmars inaktivitet. Det gör att informationen som okontrollerat driver omkring begränsas, vilket ökar tryggheten och kontrollen för företag och organisationer. Vid varje radering av minnet minskar även risken för att virus och annan skadlig kod sprids.

Fem tips för säkrare användning av usb-minnen:

• Inget arkiv. Använd inte usb-minnen för datalagring. På så vis minimerar du risken att känslig information hamnar i orätta händer om minnet kommer på villovägar.
  • Virusrisk. Privata usb-minnen bör aldrig användas i din arbetsdator, likaså bör företagets usb-minne inte användas i din privata dator. Risken är att virus sprids.
  • Säg sanningen. Berätta alltid för din chef om du har tappat ett usb-minne med information som tillhör företaget.
  • Delete räcker inte. Tänk på att det är möjligt att återskapa information från ett usb-minne, även om den har raderats.
  • Se upp för hittegods. Använd aldrig ett upphittat usb-minne. Du vet inte om det innehåller virus eller annan skadlig kod.

Om undersökningen
2193 personer har svarat i undersökningen som genomfördes i april 2011 genom en webbenkät i TNS SIFO:s webbpanel. Deltagarna är ett slumpmässigt urval av svenskar 20-65 år som förvärvsarbetar.

Om SecuriRAM
SecuriRAM är ett usb-minne som automatiskt raderar all sparad information på ett säkert vis. Den säkra raderingen startas genom att trycka på två knappar, eller automatiskt efter 24 timmars inaktivitet. Genom att ladda det inbyggda batteriet i SecuriRAM via en usb-port i datorn förlängs minnestiden med ytterligare 24 timmar. SecuriRAM rymmer 64 megabyte och kostar från 299 euro exklusive moms.

Mer information om Business Security och SecuriRAM finns på: www.businessecurity.com eller på bloggen www.securimind.com

Bilder finns på: http://www.businessecurity.com/business_security/media

Kontaktinformation
Jens Bogarve, produktexpert Business Security, jens.bogarve@businessecurity.com, 046-38 61 78