Gå direkt till innehåll
Adven/Värmevärden får stöd från Klimatklivet för projekt inom energikonvertering

Pressmeddelande -

Adven/Värmevärden får 40 miljoner kronor i investeringsstöd från Naturvårdsverket för ett energikonverteringsprojekt för en industri i Kvarntorp utanför Kumla. Projektet syftar till att ställa om energiförsörjningen från fossila bränslen till att drivas av skogs- och sågverksrester från närområdet. Konverteringen kommer att minska koldioxidutsläppen med uppskattningsvis 8 500 ton per år.

Adven/Värmevärden kommer att designa, bygga, äga och driva den nya biobaserade anläggningen för ång- och hetluftsgenerering i Kvarntorp. Energin kommer att levereras som en tjänst till industrin och ersätta befintlig värmeenergi från fossila bränslen. Den nya anläggningen kommer att drivas med lokala skogs- och sågverksrester – såsom grot (grenar och toppar), skogsflis och bark.

Som en följd av koldioxidminskningen, som uppskattas till omkring 8 500 ton per år – vilket motsvarar utsläpp från ca 3 000 dieselbilar under ett år – får projektet investeringsstöd från Naturvårdsverket via initiativet Klimatklivet.

‒Vi är väldigt glada över att få investeringsstöd för det här projektet. I samarbete med kunden kan vi nu reducera fabrikens koldioxidutsläpp och göra den svenska industrin lite grönare, säger Jonas Dyrke, affärsutvecklare på Adven/Värmevärden.

Byggandet av den nya anläggningen påbörjades i oktober 2021 och under våren 2023 förväntas den vara i full drift. Under de kommande 15 åren kommer Adven/Värmevärden att leverera förnybar energi till fabriken i enlighet med företagets ”Energy as a service”-modell.

Kontaktperson

Jonas Dyrke, affärsutvecklare på Adven/Värmevärden, +46(0)8-55 76 24 21, jonas.dyrke@varmevarden.se

Om Adven:

Adven är en dynamisk energikoncern som driver energiomställningen genom att utveckla hållbara och konkurrenskraftiga lösningar i samarbete med kunder, kommuner och leverantörer. Tillsammans förser våra 580 medarbetare hushåll och företag med värme baserad på fjärrvärme och geoenergi, och industrier med ånga, värme, kyla och infrastrukturlösningar som förbättrar resurseffektiviteten. Vi har gedigen erfarenhet med mer än 50 år inom området. Idag driver vi över 350 anläggningar i Europa med en total energivolym om 5 TWh. Vi omsätter årligen 337 miljoner euro och vår totala balansräkning är 1320 miljoner euro.

Tillsammans för en framtid full av möjligheter, www.adven.se

Anders Ericsson

Presskontakt CEO Adven Group +46 (0)8-55 76 24 26
Jonas Eriksson