”KVILLE SALUHALL ÄR MER ÄN BARA EN BYGGNAD”

”KVILLE SALUHALL ÄR MER ÄN BARA EN BYGGNAD”

Kville Saluhall står färdig och invigdes under festliga former i helgen. Älvstranden Utvecklings VD Olle Lindkvist och Fastighetschef Ann-Charlotte Hellman berättar om tankarna och ambitionerna med saluhallen, och vad som krävdes för att ro projektet i hamn.

Ann-Charlotte beskriver hur Saluhallsbygget bottnar i visionen för området och bolagets ägardirektiv, att Älvstranden Utvecklings uppdrag från staden består av att utveckla hållbara stadsdelar som tar hänsyn till de tre dimensionerna, den ekonomiska, ekologiska och sociala. Dimensionen som har vägt tyngst i utvecklingen av saluhallen har varit den sociala. Men för att hitta formerna för att omsätta den sociala dimensionen i praktiken finns ingen given mall.

- Nu när Saluhallen står färdig kan vi konstatera att vår målbild och tidigare ambition harmonierar väl med vårt nya ägardirektiv - att förverkliga Vision Älvstaden*. Sammantaget kan man se Saluhallen som en början på hur vi kan översätta visionen till handling och verklighet, säger Ann-Charlotte.

Något som har varit viktigt för bolaget utifrån Kvillebäckens Vision var att skapa förutsättningar för människor att mötas och att skapa en levande stadsmiljö. Med det i åtanke är Kville Saluhall mer än bara en byggnad, menar Olle.

- När vi började jobba med saluhallen var målet att skapa en mötesplats för grannar, vänner och besökande. En tillåtande plats där alla känner sig välkomna.

Både Olle och Ann-Charlotte är nöjda och stolta över att byggnaden äntligen kan överlämnas från Älvstranden Utveckling till Lundbys invånare i och med helgens invigning.

Ett viktigt syfte med Kville Saluhall är att knyta ihop det nya och det gamla Kvillebäcken i en byggnad som är till för alla i stadsdelen. Något som inte varit självklart för alla invånare då det funnits en missuppfattning om att Kville Saluhall är byggd som en del i det ”nya” Kvillebäcken.

- Kville Saluhall är byggd med hela Lundby i åtanke. Och vi ser redan nu att kunderna kommer från olika delar av Hisingen och även längre ifrån vilket är precis vad vi hoppats på – en mötesplats för hisingsbor som även välkomnar övriga göteborgare.

Gestaltningen av Kville Saluhall togs fram genom en arkitekttävling under 2011, men tankarna om en saluhall har funnits sedan en längre tid tillbaka. Det var långt ifrån givet att det skulle bli en saluhall överhuvudtaget. Att utnyttja en sådan central tomt till att bygga en saluhall är inte ekonomiskt självklart, kontor eller bostäder hade exempelvis varit mer yteffektivt och gett högre avkastning.

- Men vi tittar inte bara på kronor och ören utan ser också till mjukare värden. Som att det ska finnas platser för människor att mötas, som skapar liv i stadsdelen och gör den mer dynamisk. Liv och rörelse gör också stadsdelen tryggare att bo och vistas i, avslutar Olle.

För mer information, kontakta:

Johan Ekman, Kommunikationschef Älvstranden Utveckling AB

Tel: 031 – 779 96 10, 070-695 96 10

E-post: johan.ekman@alvstranden.goteborg.se

* Vision Älvstaden är ett styrdokument som stadens aktörer jobbar för att förverkliga. Att hela staden ska åstadkommas genom byggandet av en tät stadsmiljö som främjar möten och samverkan. Befintliga handelsplatser ska utvecklas och täta knutpunkter ska skapas.

Älvstranden Utveckling ägs av Göteborgs Stad och är ett bolag som utvecklar och förvaltar fastigheter och områden i Göteborg. I samverkan med andra förverkligar vi Vision Älvstadens mål om en inkluderande, grön och dynamisk stad. Koncernen omsätter knappt 400 miljoner kronor med en sammanlagd uthyrningsbar yta på 400 000 kvm. Läs mer på älvstranden.com

Ann Törnblom