Peter Aronsson - går för guld!

Peter Aronsson har jobbat 3 år på ÅF men totalt 3,5 år på samma företag då han kom in i samband med förvärvet av Bygganalys. När Peter kom in på ÅF kom han i kontakt med Jennie Johansson som då var uppdragsledare för Akalla/Häggvik i projektet Förbifart Stockholm. Nya utmaningar öppnade sig för Jennie inom projektet Ostlänken, och Peter tog då klivet upp och blev uppdragsledare och jobbar nu med att komma in i rollen och hålla i projektet åt ÅF, mot Trafikverket, under bygget av Förbifart Stockholm.

Peter är även elitidrottare och ska i slutet av juli bege sig till Colombia för att ta hem ett VM-guld i undervattensrugby. Jag träffade Peter för att höra mer om vad som driver honom, hur formen ser ut inför VM och hans tankar om den fysiska sporten undervattensrugby, där kvinnor och män tävlar tillsammans.

Hur är du som kollega?

Mina kollegor skulle nog beskriva mig som lugn, bra på att få igång saker, håller alla engagerade, bra på att möta kunden och har ett gott humör!

Vad är din motivationskraft på jobbet?

Det är nog att jobbet blir lite som en tävling, det finns deadlines som ska klaras av, väldigt mycket att göra, ibland begränsade resurser men man ser till att hjälpas åt och få det i mål. Det är det som gör att det blir kul och att jag vill engagera mig. Jag ser en utmaning i att komma till jobbet.

Du har lyckats bygga upp en sportslig karriär vid sidan om den yrkesmässiga. VM i undervattensrugby står näst på schemat, när är det dags och hur taggad är du på en skala från 1-10?

Sista veckan i juli och första helgen i augusti avgörs det i Colombia. Då kommer jag antagligen vara så taggad som jag kan bli. Det blir min häftigaste upplevelse någonsin rent idrottsmässigt, jag kan inte bli mer taggad än vad jag är nu.

Ditt första VM, hur förbereder du dig inför det?

Vi har haft landslagsuttagningsläger och träningsläger i princip sedan i höstas men främst nu på våren. Jag kom med i första uttagningen då de tog ut 9 av 15 personer i laget och nu är det bara att träna så mycket det går, kondition framförallt. Det är det som går att påverka såhär nära inpå.

Vad är dina styrkor som spelare?

Bra lagspelare då jag alltid peppar, även om det går dåligt. Jag tjurar inte under en match, är snarare bra på att få med andra att ge det sista som behövs. Och när det går bra peppar jag även då. Är även bra som målvakt, bland de allra bästa av alla lag. Och dessutom stark rent fysiskt.

Vad siktar ni på under VM?

Sverige har tagit 5 guld på de 7 senaste Världsmästerskapen. Målsättningen är att vinna! Norge är favoriter och Colombia har fördel av hemmaplan och vana att spela på hög höjd. Även Tyskland ligger bra till.

Hur känns din egen form inför VM?

Väldigt bra! Träningen har gått som jag hade hoppats. Just nu känns det som jag har den formen som jag förväntar mig kunna få. Det blir två veckor träning till, gneta på så mycket man bara orkar, och sen får det gå som det går. Det blir lite vila sista veckan innan VM.

Hur kommunicerar man med de andra i laget? Har man en tydlig taktik sedan innan eller ändras mycket när man väl är nere i vattnet? Och hur kommuniceras det?

Det är väldigt viktigt att laget är samspelt, att man pratat mycket när man tränat tillsammans så spelarna inte behöver kommunicera lika mycket under matcherna. Jag känner igen alla spelare under vattnet och jag vet var jag ska ta vägen när en viss person har bollen, jag vet vad spelaren vill att jag ska göra.Får man inte riktigt kontakt kan man knacka med händerna under vattnet och då låter det överallt. På så sätt kan man hitta varandra och få kontakt. Men främst handlar det om att vara samspelta och veta vad den andra vill.

Undervattensrugby är en extremt fysisk sport, men ändå en av de få sporter där kvinnor och män tävlar på lika villkor (dock separerat på VM). Hur tycker du att det påverkar sporten, att man mixar män och kvinnor i samma lag? Märker man någon skillnad i laget när det är blandat kontra icke blandat?

Jag tror det är bra för sporten. För vår del har vi några tjejer som är med i vårt ordinarie lag (ej landslaget), bland annat Sveriges bästa tjej och hon är med när vi spelar Europaligan. Ofta är tjejerna svagare fysiskt men enormt bra tränade konditionsmässigt. De bästa tjejerna är otroligt bra.

Jämlikhet är långt ifrån en självklarhet i andra sporter, hur anser du att det är i UV-rugby?

Det är en given del att det är mix så det är ingen fråga. Jag har inte tänkt på det. Alla tjejer får inte vara med och spela Europaligan, men det får inte alla killar heller. De som platsar i laget är med.

Vad tycker du att andra sporter kan lära sig av UV-rugbyn, om vi endast ser det ur ett jämlikhetsperspektiv?

Att man inte ska ha förutfattade meningar innan man testat att spela tillsammans. När man väl testat spela tillsammans kommer man märka att olika förutsättningar gör att man blir bra på olika saker.

Hur får du vardagen att gå ihop?

Jag försöker att hålla mig till normal arbetstid, att inte jobba över så mycket. Sen blir det någon form av träning varje dag. När min fru har någon aktivitet inplanerad ser jag till att träna den tiden, så jag inte tränar den tid vi tänkt umgås. Det gäller att pussla så man får ihop alla delar.

Vad upplever du för fördelar av att kombinera idrott och karriär?

Det är ganska likt att vara på jobbet med sitt team och att spela i ett lag. Framförallt det som har att göra med personerna runtomkring. Man lär sig både på jobbet och i laget hur folk reagerar i olika situationer och hur man kan bemöta det på bästa sätt. Man lär sig hur och när människor är mottagliga för feedback och när man ska försöka undvika det. Det finns många likheter som skapar fördelar.

• Konsultverksamhet

• undervattensrugby
  • rugby
  • mästerskap