Milrem Robotics utvecklar system som hjälper till att reducera antalet soldater i strid.

Autonoma markgående stridsfordon behövs i den nya försvarsstrategin

Milrem Robotics utvecklar autonoma markgående stridsfordon i olika utföranden i Örnsköldsvik. Flera av systemen används för närvarande i Ukraina, då de anses vara bland världens främsta inom sina respektive kategorier. Det som utvecklas i Örnsköldsvik tål att sättas på prov när det verkligen gäller.

Målet för Milrem Robotics är att utveckla system som hjälper till att reducera antalet soldater i strid. Maskiner kan köpas och ersättas, till skillnad från människoliv. Att få bort så många människor från stridsfältet som möjligt är i allra högsta grad en humanitär insats, och att med teknikens hjälp spara in på humankapitalet har aldrig varit viktigare än nu med tanke på den nuvarande situationen i Ukraina.

Läs mer här >>>