Demonstration med Isolera Sydafrika Kommittén (ISAK), 1982, Stockholm. Kaire Mbuende, Anna Lindh, Eddie Funde.  Foto av:  John Nau.
Demonstration med Isolera Sydafrika Kommittén (ISAK), 1982, Stockholm. Kaire Mbuende, Anna Lindh, Eddie Funde. Foto av: John Nau.

Afrikagrupperna uppmärksammar 50 år av solidaritetsarbete

Afrikagrupperna firar 50 år och detta viktiga solidaritetsarbete uppmärksammas när Afrikagrupperna bjuder in till jubileumsfirande på Solidaritetshuset den 24 och 26 maj! Under fredagen den 24 maj öppnar vi upp för mingel med kollegor i civilsamhället. Nu måste vi stå starka i solidaritet tillsammans när utrymmet för civilsamhället krymper allt mer här hemma och i världen! Med denna kraftansamling går vi in i söndagen den 26 maj med ett firande och Öppet Hus på Solidaritetshuset i Stockholm! Dagen kommer bjuda på en rad programpunkter. Tal av ordförande och generalsekreterare, besök av partnerorganisationen Women’s Leadership Center, ett panelsamtal om Afrikagruppernas historia med anekdoter och berättelser från förr av medgrundare och engagerade medlemmar, fotoutställning med fotografier från Rural Women´s Assembly, musikunderhållning med Dekula Band, Anders Linder och mycket mer.

I hela femtio år har Afrikagrupperna stått upp för solidariteten och verkat för en rättvis värld. Ett halvt sekel av oförtrutet arbete för mänskliga rättigheter, rättvisa, jämlikhet och för ett utbyte av erfarenheter mellan Sverige och södra Afrika. Afrikagruppernas engagemang tog form i den svenska solidaritets- och studentrörelsen på 60-talet som stod upp mot det förtryckande apartheidsystemet i Sydafrika vilket till slut landande i organisationen Afrikagrupperna 1974. Befrielsekamperna stöttades på alla nivåer, varor som frukt och grönt från företag i Sydafrika bojkottades, banderoller målades med skarpa politiska budskap, insamlingar av kläder anordnades till förmån för partnerorganisationer, böcker och debatter skrevs och engagemanget för rättvisa i södra Afrika hördes lång väg. Vill du komma förbi och ta del av Afrikagruppernas historia och avtryck?

När och var? (Mingel med kollegor i civilsamhället)
Datum: Fredagen den 24 maj
Tid: 16.00-18.00
Plats: Solidaritetshuset, Tegelviksgatan 40, 116 41 Stockholm

Programmet i sin helhet:

16.00: Mingel, tårta och alkoholfritt bubbel!

16.30: Välkomna till ett “utvecklingssamtal” med Afrikagrupperna! I ett panelsamtal med kollegor ifrån årens gånga samarbeten samtalar vi kring Afrikagruppernas roll i det svenska civilsamhället.

17.15: Fortsatt mingel och fotoutställning i Världsbiblioteket!

När och var? (Öppet Hus)
Datum: Söndagen den 26 maj
Tid: 12.00-16.00
Plats: Solidaritetshuset, Tegelviksgatan 40, 116 41 Stockholm

Programmet i sin helhet:

I Världsbiblioteket:

12.15-13.00: Samtal om mobilisering och framtiden med medlemmar och partnerorganisationer på plats och på länk.

Under hela dagen finns det möjlighet att njuta av vår fotoutställning, läsa i gamla Afrikabulletiner och lyssna på hälsningar från våra partners i södra Afrika. Med andra ord – en riktig nostalgitripp!

Scenprogram utomhus om vädret tillåter med ungefärliga tider:

• 13.15: Välkomna! Generalsekreterare Louise Lindfors hälsar välkommen.
  • 13.20: Ordförande Jenny Mark Ketter håller tal.
  • 13.30: Panelsamtal om Afrikagrupperna - samtal om vår historia och anekdoter från förr med medgrundare och engagerade medlemmar; Anita Jansson, Bertil Högberg, Berit Wiklund, Mai Palmberg, Georg Dreifaldt och Magnus Walan.
  • 14.15: Röster och underhållning från partnerorganisationer på plats i Sverige.
  • 15.00: Växjö lokalgrupp berättar om sin verksamhet.
  • 15.15: Underhållning! Satsa några slantar på vårt lotteri, fantastiska Dekula band spelar afrikanska låtar och Louise Lindfors och Anders Linder bjuder på några jazzlåtar för solidariteten!

16.30 slut på programmet!

Nyfiken på Afrikagruppernas roll och långa erfarenhet inom civilsamhället?
För mer information och kontakt, en intervju på plats:

Louise Lindfors, Generalsekreterare
tel. 0739417976 Mejl: louise.lindfors@afrikagrupperna.se