Internationell lantarbetarkonferens i Kapstaden

Internationell lantarbetarkonferens i Kapstaden

Rättvis Vinhandel är ett internationellt nätverk som stöder lantarbetares krav på goda arbets och levnadsvillkor inom vinindustrin som säljer till de nordiska alkoholmonopolen. Nu samlas arbetare och aktivister från Sydafrika, Argentina, Chile och Sverige i Kapstaden 23-25 februari. Svenska riksdagsledamöter kommer också att besöka konferensen.

Strejkerna i Västra Kapprovinsen de senaste månaderna har varit större än några tidigare lantarbetarstrejker i Sydafrika. De har lyckats höja minimilönen. Men kampen för goda arbetsvillkor har växt långt innan dess. Rättvis Vinhandel är ett initiative av arbetarorganisationer inom vinindustrin som levererar till de fem nordiska alkoholmonopolen.

Kampanjen har arbetat för bättre företagsetiska riktlinjer för alkoholmonopolens import och en bättre förståelse för arbetsvillkoren. I fjol visade en rapport att upp till 77 procent av värdet av vinet som säljs I Sverige stannar i Sverige. Systembolaget sålde över 190 miljoner liter vin 2011 och 37 miljoner liter, en femtedel, kommer från Sydafrika. Chilenska viner står för 7 procent och argentinska 3 procent. En rättvisare fördelning där arbetarna får del av en större del av värdet är en nyckelfråga för kampanjen.

Patricia Dyata, generalsekreterare för sydafrikanska facket Sikhula Sonke påpekar att lokala vinproducenter har ett stort ansvar.
- Även om mycket av vinsten går utomlands finns mycket gårdsägare kan göra för att förbättra arbets och levnadsvillkoren för lantarbetare, säger hon.

Sonia Sagredo är säsongsarbetare inom vinindustrin i Chile och representerar facket  Sindicato Interempresa Temporeros Agrícolas, (Facket för säsongsanställda inom jordbruk) samt den chilenska organisationen Ranquil. Hon säger:
- Det viktigaste för kampanjen är att visa upp villkoren för arbetare på vingårdar världen över. Jag hoppas att vi kan komma överens om strategier för vårt framtida arbete.

Raimundo Laugero från UST-MNCI i Argentina lägger till att en annan nyckelfråga är matsuveränitet och rätten till mark.
– I Argentina utvidgas vingårdarna och tar mark från ursprungsbefolkning och lokala småbönder.

Konferensen samlar representanter från:  ANAMURI och Ranquil/ Sindicato Interempresa Temporeros Agrícolas, Chile, MNCI/UST Mendoza, Argentina, Sikhula Sonke, CSAAWU, Agrarian Reform for Food Sovereignty Campaign, Sydafrika, Afrikagrupperna, SAC, Sverige.

Ett tidigare internationellt kampanjmöte hölls i Santiago de Chile 2011 med representanter för alla fem nordiska monopol. Systembolaget bjöds in till konferensen men hade ingen möjlighet att delta denna gång.

For more information, contact
Agnes Nygren informatör Afrikagrupperna +27 82 5507441