Foto: Linda Svensson

Louise Lindfors ny generalsekreterare för Afrikagrupperna

Louise Lindfors har utsetts till ny generalsekreterare för solidaritetsorganisationen Afrikagrupperna. Louise tillträder den 4 september och efterträder Gabi Björsson som går i pension efter 16 år på Afrikagrupperna.

- Vi är oerhört glada att ha rekryterat Louise till tjänsten som generalsekreterare. Louise har ett stort engagemang för rättvisefrågor och solidaritet, och har erfarenhet av att arbeta i en medlemsorganisation. Hon är rätt person att ta tag i de utmaningar som Afrikagrupperna står inför, säger Johanna Arkåsen, ordförande för Afrikagrupperna.

Louise Lindfors har en profil inom mänskliga rättigheter, ledarskap och kultur och har tidigare arbetat på bl.a. Sveriges Radio och Natur & Kultur. Hon är för närvarande ordförande i jämställdhetsorganisationen Fredrika Bremer Förbundet.

- Det känns helt fantastiskt att tillträda som generalsekreterare för Afrikagrupperna. Solidaritet är otroligt viktigt idag och helt avgörande för att stärka de mänskliga rättigheterna! Att få arbeta med konkreta förändringar för de mest utsatta i världen är en stark drivkraft för mig, säger Louise Lindfors.

Afrikagrupperna står inför en spännande fas, med en ny fem-års strategi och ett ännu tydligare feministiskt fokus. Louise erfarenhet av att leda en medlemsorganisation och hennes expertis inom jämställdhetsarbete, där hon har varit aktivt och drivande i ett flertal nationella och internationella kommittéer, kommissioner och råd, kommer bidra positivt till Afrikagrupperna utveckling.

- Jag är oerhört motiverad att få vara med och driva en medlemsorganisation, civilsamhällets roll är avgörande för chanserna att skapa en bättre, fredligare och mer hållbar värld. Min bakgrund inom ideell sektor, där just feminism stått i fokus, och även min entusiasm och erfarenhet av kommunikation och kultur kommer väl till pass i min roll som generalsekreterare, säger Louise.

För mer information, vänligen kontakta:

Nike Dahlskog, vice ordförande 073 - 4455119, ordforande@afrikagrupperna.se

Cecilia Abrahamsson, pressekreterare, 072-0767400, cecilia.abrahamsson@afrikagrupperna.se

Afrikagrupperna är en ideell, partipolitisk och religiös obunden biståndsorganisation med en vision om en rättvis värld. Vi bedriver inget eget utvecklingsarbete utan samarbetar med partnerorganisationer i Angola, Moçambique, Namibia, Sydafrika och Zimbabwe. Vi har tre temaområden: SRHR, Mat och markrättigheter samt Naturresurser, företag och mänskliga rättigheter. Genom vår verksamhet förändras och förbättras tusentals liv varje dag. Afrikagrupperna är en medlemsorganisation med lokalgrupper över hela Sverige. Tillsammans sprider vi information och bildar opinion för global rättvisa.