Nationell aktion mot Systembolaget

Fredagen den 3 maj kommer personer engagerade i kampanjen Rättvis Vinhandel att besöka Systembolaget på orter över hela Sverige (bland annat i Arvika, Göteborg, Stockholm och Örebro). Syftet är att sätta press på Systembolaget att ta ansvar för de människor som jobbar med att producera det vin som importeras till Sverige.

2017 sände Uppdrag granskning ett program om villkoren bakom vinet som säljs på Systembolaget. Föga förvånande visade programmet att förhållandena i många fall var usla, att människor inte kunde leva på sin lön, hade undermåliga hus och alkoholismen var utbredd. Hur har Systembolaget jobbat för att förbättra villkoren sedan dess? Kan arbetarna leva på sina löner idag? Det vill vi ta reda på. Den 3 maj kommer vi därför gå till Systembolagsbutiker runt om i Sverige med frågan: Hur kan ni garantera att arbetarna får en lön de kan leva på?

Egentligen vet vi redan svaret. Systembolaget kan inte garantera en lön där de som producerar vinet har råd med näringsrik mat hela månaden eller med högre skolgång för sina barn. Detta trots att Systembolaget sedan 2012 fördjupat sitt hållbarhetsarbete (CSR) och använder sig av en uppförandekod som ska garantera att grundläggande arbetsrätt och mänskliga rättigheter följs.

Detta kan även William Karelse som arbetar i Robertson Winerys vinfabrik intyga. Vinerna därifrån säljs i alla Systembolagets butiker genom importören Tuesday Wines. Han trakasseras av sina arbetsgivare på grund av sitt deltagande i en strejk, nästan hela lönen går till hyran och hans familj har inte råd med ens det viktigaste.

Vi tycker att Systembolaget ska ta sitt ansvar för detta. Istället bollar de över till konsumenten och menar att ju fler vi är som efterfrågar bra vin, desto mer kommer de att ta in. Vi menar att vi som konsumenter inte ska ha alternativet att välja ett vin där vingårdsarbetarna får sina rättigheter kränkta. Ett statligt företag med tydliga samhällsåtaganden ska garantera vingårdarbetares rättigheter, vare sig konsumenterna väljer det eller inte.

Generalsekreteraren för det sydafrikanska facket Csaawu, Trevor Christians, lyfter vikten av reellt inflytande. ”Vi vill inte längre ha fler möten utan i stället direkta förhandlingar med Systembolaget om etiska standarder för de vingårdar som säljer till Systembolaget.” Csaawu har sammanställt en lista med 23 krav på vingårdarna. Det rör sig om bland annat löner på minst motsvarande 160 kr om dagen, jämlikhet mellan män och kvinnor, betald föräldraledighet och full lön även vid dåligt väder.

Sedan 2009 har kampanjen Rättvis vinhandel, som består av organisationer och fackföreningar i Argentina, Chile, Sydafrika och Sverige, fört påverkansarbete mot Systembolaget. Arbetet har skapat förändringar och frågorna vi driver har erkänts som viktiga, men fortfarande finns mycket kvar att göra.

Vi uppmanar därför svenska staten och Systembolaget att:

- Ändra reglerna för sin inköpsprocess. Istället för att utgå ifrån kundens efterfrågan, ta in fler produkter som har etiska märkningar och på så sätt öka försäljningen av dessa varor.

- Föra dialog med regeringar i länder som producerar vin som säljs i Sverige, påtala vikten av grundläggande arbetsrättigheter, mänskliga rättigheter och en höjning av den lagstadgade minimilönen.

- Inkludera lokala fackföreningar som är de som bäst för arbetarnas talan, garanterar schysta villkor och kan ta ett helhetsgrepp kring vingårdsarbetares situation.

Vi uppmuntrar inte till bojkott av produkter producerade i Sydafrika. Vi tror däremot på förändring genom dialog och handlingskraft.

Afrikagrupperna är en ideell, partipolitisk och religiös obunden biståndsorganisation med en vision om en rättvis värld. Vi bedriver inget eget utvecklingsarbete utan samarbetar med partnerorganisationer i Angola, Moçambique, Namibia, Sydafrika och Zimbabwe. Vi har tre temaområden: SRHR, Mat och markrättigheter samt Naturresurser, företag och mänskliga rättigheter. Genom vår verksamhet förändras och förbättras tusentals liv varje dag. Afrikagrupperna är en medlemsorganisation med lokalgrupper över hela Sverige. Tillsammans sprider vi information och bildar opinion för global rättvisa.