Winnet Shamuyarira, WoMin (Women In Mining)  Foto: WoMin
Winnet Shamuyarira, WoMin (Women In Mining) Foto: WoMin

Träffa zimbabwiska ekofeministen Winnet Shamuyarira och hör henne berätta om klimatorättvisa, rovdrift på naturen och genusbaserat våld

Winnet Shamuyarira från Afrikagruppernas partnerorganisation WoMin i Zimbabwe kommer till Sverige för att delta på MR-dagarna i Örebro och för arrangemang i Stockholm. Shamuyarira tar med sig afrikanska kvinnors perspektiv på klimatkrisen, rovdrift på naturen och genusbaserat våld.

I Egypten pågår just nu de globala klimatförhandlingarna på COP27. Där samlas beslutsfattare, statsrepresentanter och lobbyister. Men de som drabbas värst av klimatförändringarna finns knappt representerade. De står långt ifrån maktens korridorer och deras röster blir sällan hörda, trots att de är avgörande för att komma till bukt med de problem vi står inför. Detta är ett ämne vår gäst från Zimbabwe kommer lyfta.

Onsdagen den 16 november
anordnar Afrikagrupperna ett lunchseminarium med Winnet på Solidaritetshuset, Tegelviksgatan 40 i Stockholm, klockan 12.00-13.30
Länk för mer info och anmälan: https://afrikagrupperna.se/eve...

Winnet Shamuyarira kommer under sin vistelese i Sverige lyfta följande budskap:

Afrikanska kvinnors kritik mot COP27 och klimatorättvisor
Länderna på den afrikanska kontinenten har bidragit med mindre än 4 procent av de globala utsläppen av växthusgaser sedan 1980-talet. Ändå märks klimatförändringarna där tydligare än i någon annan region. Afrikanska kvinnor drabbas extra hårt eftersom de på grund av genusnormer har det huvudsakliga ansvaret för att försörja sina familjer med mat, vatten, energi samt ta hand om äldre, unga och sjuka. För att belysa dessa genusrelaterade effekter av klimatkrisen anordnade WoMin tillsammans med andra organisationer den alternativa klimatkonferensen Women’s Climate Assembly i slutet av oktober. Där enades de om vikten av att stå emot falska klimatlösningar, att de som bidragit mest till klimatförändringarna tar sitt ansvar och att de som direkt drabbas av utvinningen av fossila bränslen blir tillfrågade och har rätt att säga nej till nya utvinningsprojekt.

Utvinningsindustrin, militarisering och genusbaserat våld
Kvinnor drabbas särskilt hårt inte bara av klimatförändringarna, utan även av utvinningen av de fossila energikällor som orsakar dem. När fossilindustribolag och andra utvinningsindustrier lägger beslag på naturresurser slår det hårt mot människor, särskilt kvinnor, i närliggande lokalsamhällen. De förlorar sin mark och försörjning samt får leva med miljöförstöringens konsekvenser. Konflikter uppstår när människor gör motstånd för att försvara sina rättigheter. I många fall väljer företagen då att samarbeta med militär, säkerhetsstyrkor och polis - med stöd från lokala och nationella regeringar - som utövar våld som ibland är sexuellt och genusbaserat. WoMin organiserar och ger stöd till kvinnor som drabbas av det våldet och som gör motstånd mot utvinningsindustrin.

Svenska pensioners investeringar i fossilindustrin och i konfliktområden
Trots att utvinningsindustrin är starkt förknippat med kränkningar av mänskliga rättigheter och miljöförstöring, placerar AP-fonderna pengar i företag och finansiärer som verkar inom sektorn. Exempelvis investerar AP-fonderna 15 miljarder kronor i fossilgasprojekt i Cabo Delgado i norra Moçambique där det pågår en väpnad konflikt. Projekten bidrar till stora metanutsläpp och har förödande effekter för miljön, såsom korallrev och mangroveträsk som finns i området. Hundratals familjer har redan förlorat sin mark och försörjning och sexuellt våld är utbrett. Afrikagrupperna har en pågående kampanj för att få stopp på AP-fondernas ohållbara investeringar som snart 10 tusen personer har skrivit under.

---------------------------------------------------------------------------------

Afrikagrupperna är för första året medarrangörer av MR-dagarna. Vi ser fram emot att bidra med ett globalt perspektiv och lyfta röster från södra Afrika.

Afrikagrupperna kommer anordna följande seminarier med Winnet på MR-dagarna:

För intervju med Winnet:
Winnet finns tillgänglig i Stockholm för enskilda intervjuer den 16 november efter lunchseminariet. Hon kommer även finnas tillgänglig i samband med MR-dagarna i Örebro den 17-18 november.

Emelie Muntrakis, Policyrådgivare, Afrikagrupperna
Mejl: emelie.muntrakis@afrikagrupperna.se

Om WoMin:

WoMin är en ekofeministisk organisation som organiserar kvinnor som drabbas av utvinningsindustrin - gruvor, plantage och storskaliga energiprojekt - och kämpar för utveckling, som är i samklang med naturen, och som gynnar kvinnor. Winnet jobbar specifikt med militarisering och genusbaserat våld kopplat till utvinningsindustrin i Zimbabwe där hon kommer ifrån men även i andra länder som Moçambique och Sierra Leone.