Val i Angola den 5 september

Parlamentsval kommer att hållas i Angola 5 september i år och presidentvalet nästa år. Nio miljoner medborgare har registrerat sig inför valet och kampanjandet är i full gång.

Afrikagrupperna har varit närvarande i Angola sedan självständigheten 1975 med stöd till en rad olika organisationer och projekt. Idag arbetar vi med ett tiotal angolanska civilsamhällesorganisationer och har ett kontor i Luanda. Kontakta gärna oss för bakgrund och info kring valet. Vi följer även med på bloggen www.africagroups.org/ang

Elin Schennings
Har nyligen återvänt till Sverige efter två år i Angola. Har utbildat svenska valobservatörer som ska till Angola. Kan främst civilsamhällets insatser och utmaningarna i att hålla val just i Angola.

Hillevi Nilsson
Journalist med erfarenhet från Angola sedan resor med befrielserörelsen på 60-talet och har bevakat den ekonomiska och politiska utvecklingen i Angola sedan dess. Hillevi har bott i landet i nio år och reser dit nästan årligen.

Anna Johansen
Arbetar på Afrikagruppernas kontor i Luanda som jämställdhetsrådgivare.

Mycket har hänt i Angola sedan 1992 då det första och hittills enda valet hölls vilket ledde till fortsatt krig efter att UNITA vägrat acceptera sitt valnederlag. Idag är detytterst få som tror att valet kommer att leda till återupptagna stridigheter. Angola har flerpartisystem men i praktiken dominerar det regeringsbärande partiet MPLA. Kortfattat är MPLA, UNITA och FNLA de tre partier som är något att räkna med. Dessa växte fram under befrielsekampen och har ombildats från militära rörelser till politiska partier.

För mer information kontakta Afrikagruppernas pressekreterare:

Viktoria Olausson, 0735-939139, 08-442 70 67
viktoria.olausson@afrikagrupperna.se