Orback och Ringholm hetast i Perssons nya regering

Agent25 har mätt vem av Perssons nya ministrar som är hetast i media. Bosse Ringholm syntes mest under första månaden, tätt följt av Jens Orback. Agent25 har även mätt partiledarnas aktivitet i media sedan riksdagens öppnande där kommunistuttalanden gör vänsterpartiets Lars Ohly till den mest omskrivne partiledare. En skattefifflande fotbollsklubb och ett tveksamt uttalande om att leva med hästar har blåst upp Bosse Ringholm och Jens Orback i toppen i Agent25:s mätning över hur Persson nya ministrar klarat sig i media. De båda omnämndes i 687 respektive 629 artiklar sedan 21 oktober då Persson presenterade sin nya regering. Doldisen Sven-Erik Österberg har hållit en fortsatt låg profil i media med 260 artiklar. Perssons nya ministrars första månad i media (Antal artiklar inom parantes) Bosse Ringholm, Idrotts- och vice statsminister: 687 Jens Orback, Integrationsminister: 629 Thomas Östros, Näringsminister: 609 Pär Nuder, Finansminister: 580 Leif Pagrotsky, Kulturminister: 579 Mona Sahlin, Samhällsbyggnadsminister: 510 Ibrahim Baylan, Skolminister: 425 Sven-Erik Österberg, Biträdande finansminister: 260 Ministrarnas chef, Göran Persson, omnämndes i 1410 artiklar under samma period. ”Kommunisten” Ohly i topp bland partiledarna Agent25 har även mätt hur partiledarna synts i media sedan riksdagen öppnade 16 oktober. Vänsterpartiledaren Lars Ohly toppar listan (om man bortser från statsminister Göran Persson), vilket beror på stormen kring hans kommunistuttalanden. Göran Persson 2954 Lars Ohly (v) 1168 Fredrik Reinfeldt (m) 978 Lars Leijonborg (fp) 486 Maud Olofsson (c) 467 Göran Hägglund (kd) 368 Peter Eriksson (mp) 591 Maria Wetterstrand (mp) 134 Fakta om mätningarna Mätningarna är sammanställda av omvärldsbevakningsföretaget Agent25. Drygt 500 olika svenska nyhetskällor på Internet omfattas av Agent25:s källurval. Ministerlistan är gjort på de nya ministrar som presenterades vid regeringsombildandet 21/10 (se http://www.regeringen.se/sb/d/119/a/32158). Mätperioden är 21/10 – 21/11. För partiledarlistan mätte Agent25 hur många artiklar som omnämnt respektive partiledares hela namn i samband med deras partinamn under perioden 16/9 – 24/11. För mer information: Robert Tinterov, VD Agent25: 070-249 77 90 Fredrik Pallin, presskontakt: 0708-114 115 Se även www.agent25.se/press Agent25 gör det möjligt att snabbt, effektivt och prisvärt bevaka vad närmare 3000 nyhetskällor dagligen publicerar på nätet. Användarna lägger själva upp vad agenterna ska söka efter och hur ofta sökresultatet ska presenteras. Över 2 600 kunder har sedan starten 1998 köpt omvärldsbevakning av Agent25. Verksamhet bedrivs idag i Sverige, Norge och Tyskland. För att testa våra tjänster, gå till www.agent25.se