Agenturföretagen firar 100 år!

100 år av framgångsrik internationell handel med varor som kaffe, socker, textil, elektronik och under de senaste 50 åren även mode, skor, väskor, möbler och inredning. Medlemmarna i Agenturföretagen har varit först med det senaste och försett Sverige med mängder av intressanta varor. Våra medlemsföretag har kontakter över hela världen och ett skarpt sinne för nya produkter men också långsiktiga relationer. Handelspolitiska frågor har alltid dominerat liksom samarbete och lojalitet.

- Svenska Handelsagenters Förening, i dag Agenturföretagen, startades eftersom handeln blivit osäker i samband med första världskrigets utbrott. Det fanns en enorm kraft i de företagsmedlemmar som var aktiva och manövrerade sig genom dåtidens handelshinder både i Sverige och internationellt, berättar Jan Björnum ordförande i Agenturföretagen.

Agenturföretagen har under åren startat flera uppmärksammade och uppskattade mässor som Stockholm Fashion Fair, Nordic Shoe & Bag Fair, Inköpsdagar i Varberg, Nordic Fabric Fair, Preview Fabrics & Accessories och Stockholm Skohus. För den nya generationens företag är Agenturföretagens nätverk intressant och vi har ökat medlemsantalet under 2013 med 20%. 60% av alla 650 medlemsföretag är idag aktiva inom mode och design.

Hur det såg ut från början kommer att uppmärksammas under jubileumsåret, men främst hur medlemmarna ser på framtiden inom handeln.

- Vårt uppdrag är att skapa bra förutsättningar för att medlemsföretagen ska kunna växa. Vi fokuserar på framtidsanalys, juridisk expertis och branschkunskap. Vi har starkt engagemang och en viktig närhet till våra medlemmar vilket gör att organisationen ständigt utvecklas, säger Helena Waker, VD, Agenturföretagen.

Under jubileumsåret 2014 kommer ett samarbete med välgörenhets- organisationen Hand i Hand pågå.

• 100 årsjubileum
  • 100 år
  • stockholm skohus
  • mode
  • helena waker
  • handel
  • agenturföretagen
  • agent
  • jan björnum
  • mässor
  • organisation
  • medlemmar

AGENTURFÖRETAGEN I KORTHET:

Agenturföretagen är en medlemsägd branschorganisation som verkar för att öka handeln för agenter, importörer/distributörer och leverantörer i Sverige och internationellt. Agenturföretagen har över 600 företagsmedlemmar, varav 400 företag är verksamma inom mode och design.

Agenturföretagen grundades 1914 och har närmare 100 års erfarenhet av handel.

På uppdrag av medlemmarna organiserar Agenturföretagen handelsplatser, däribland Preview
Fabrics & Accessories, Nordic Fabric Fair, Nordic Shoe & Bag Fair, Inköpsdagar i Varberg samt driver
handelshuset Stockholm Skohus.

Agenturföretagen är aktiva inom Internationella Handelskammaren och IUCAB (Internationally United Commercial Agents and Brokers), ett internationellt nätverk för agenter och importörer.

Helena Waker

Presskontakt CEO Företagsrådgivare, inspiratör och visionär 08-411 00 22