Stockholm Fashion District: LEDNINGEN FLYTTAR TILL NACKA STRAND

Ledningsgruppen för det nya Stockholm Fashion District flyttar till Nacka Strand för att följa projektet och byggnationen av ”Stockholm Showrooms” på plats. Samtidigt lanserar arkitektbyrån Studio Stockholm sina ritningar och visioner för det nya modehuset för konfektion som beräknas vara inflyttningsklart i december 2015. Invigningen sker i början av 2016.

– Nacka strand är ett etablerat område för mode. Det finns redan ett 60-tal showrooms i Stockholm Fashion District och här finns showroom-huset Stockholm Skohus vilket innebär att området besöks av inköpare året runt. Därför är det viktigt för oss att vara nära våra kunder och samarbetspartners för att följa utvecklingen på plats i Nacka strand, berättar Vanessa Leporati Wahlund, koordinator för Stockholm Fashion District.

– Modebranschen stärker sin position i Stockholm genom att växa i det här området och skapa en gemensam destination för mode, säger Helena Waker, vd för Stockholm Fashion District som drivs av branschorganisationen Agenturföretagen, och fortsätter:

– Den nya detaljplanen innebär en stor förändring i Nacka strand och vi är glada över att vi har Nacka Kommun med oss som vill satsa på att utveckla modebranschen tillsammans med oss.

I Nacka strand arrangeras sedan tidigare produktionsmässan Preview Facbrics & Accessories för designers och designteam och inköpsmässan Nordic Shoe & Bag Fair som sker under Stockholm Fashion Week. Nu lanseras ytterligare ett event – en modemässa för svenska och internationella varumärken med premiär i februari 2015.

Stockholm Showrooms byggs i två etapper: Först showroomen och därefter får huset en ny fasad som en del av Nacka strands utveckling till en stadsdel. Ansvarig för projektet är Alessandro Cardinale från Studio Stockholm Arkitektur, som i kombination med lång erfarenhet och input från de blivande hyresgästerna förstått precis vad modebranschen behöver för att kunna växa och utvecklas. Huset ska stå färdigt i slutet av december nästa år och invigningen är planerad till början av 2016.

– Vi utvecklar en spännande plattform som stödjer och underlättar verksamheten för alla dessa starka varumärken. Vårt koncepts syfte är att vara länken mellan olika stilar och målgrupper inom modebranschen. Detta gestaltas med gedigna material, dova kulörer och en variation i texturerna säger Alessandro Cardinale, ansvarig arkitekt på Studio Stockholm Arkitektur.

Om Stockholm Fashion District

Initiativet till Stockholm Fashion District kommer från Agenturföretagens medlemmar. Agenturföretagen är en branschägd medlemsorganisation som verkar för ökad handel och har många medlemmar inom branscher som mode och design.

Tillsammans skapar branschen ett distrikt för konfektion, skor och accessoarer med utgångspunkten att kunden ska trivas här. Tillsammans med välkända varumärken, kunniga säljare och inköpare samt experter från branschen bygger vi vidare på ett område där modeindustrin redan är etablerad och dit kunderna hittar. Med kunskap, engagemang och med passion för branschen adderar vi till ett distrikt som passar fler företag efter hur verkligheten ser ut idag och i framtiden.

Om Studio Stockholm Arkitektur

Studio Stockholm Arkitektur drivs av Alessandro Cardinale, Carl-Michael Bonde och Marco Checchi. Tre profiler i branschen som vill mer än vad dagens arkitektkontor erbjuder.

En modern arkitekt är inte enbart en duktig kreatör; det är en strateg med fokus på att skapa värde åt sina kunder. Den moderna arkitekten tar ansvar för helheten och följer kunden från start till mål.

• alessandro cardinale
  • vanessa leporati wahlund
  • helena waker
  • studio stockholm arkitektur
  • stockholm fashion district

AGENTURFÖRETAGEN I KORTHET:

Agenturföretagen är en medlemsägd branschorganisation som verkar för att öka handeln för agenter, importörer/distributörer och leverantörer i Sverige och internationellt. Agenturföretagen har över 650 företagsmedlemmar, varav 400 företag är verksamma inom mode och design.

På uppdrag av medlemmarna driver Agenturföretagen olika handelsplatser och initiativ, däribland Stockholm Fashion District med Preview Fabrics & Accessories, Nordic Shoe & Bag Fair, handelshuset Stockholm Skohus och fler planerade projekt under sitt tak. Samt Nordic Fabric Fair och Inköpsdagar i Varberg på andra orter i Sverige.

Agenturföretagen grundades 1914 och är aktiv inom Internationella Handelskammaren och IUCAB (Internationally United Commercial Agents and Brokers), ett internationellt nätverk för agenter och importörer.

Helena Waker

Presskontakt CEO Företagsrådgivare, inspiratör och visionär 08-411 00 22