Agent Elena (spelad av Åsa Winnerdalen) på plats i studion

80-tal och Kalla kriget i Västra hamnen, Malmö

Nere i en källare i västra hamnen i Malmö – en stadsdel som normalt kanske mest förknippas med ljust och fräscht – har gröna sjögrästapeter, rostig plåt och dunkel belysning tagit plats. Ett år har gått sedan Macs Moser först fick tanken på att producera en YouTube-kanal med växtbaserad matlagning … nere i en rysk bunker mitt under Kalla kriget.

”På nåt vis kändes det som ett helgprojekt – lite prylar från sovjetiskt 80-tal för att sätta stämningen och spela in med befintliga kameror. Hur svårt kan det vara?” säger Macs Moser, som sedan tidigare även driver en av Sveriges största YouTube-kanaler med mångmiljonpublik.

När nu AgentVegan har spelat in drygt 25 avsnitt (ett nytt avsnitt släpps varje torsdag) kan man konstatera att det blev lite mer än ett helgprojekt. Totalt är ett 20-tal personer engagerade i projektet: skådespelare, redigering, recept, näringsvärde, teknik, marknadsföring, produkt osv. Sedan mitten av mars har bolaget en heltidsanställd.

”No bullshit, no fanatics är ett begrepp som vi tycker beskriver AgentVegan bra: fokus ska ligga på god mat, till vettiga priser och som går att göra till vardags. Kan vi få många att byta ut en klassiker i veckan till växtbaserat så gör det stor skillnad.

Videoformatet verkar attrahera män i större utsträckning än kvinnor – i princip det omvända mot vad vi exempelvis ser på Instagram där 80% av publiken är kvinnor. Vi ser det som mycket positivt att kanalerna lockar olika målgrupper: om flera olika typer av personer har en relation till AgentVegan så är sannolikheten för att man väljer att prova ett växtbaserat recept, i exempelvis en familj, mycket högre.” säger Stefan Olsson, medgrundare.

Kalla kriget är och förblir historia, men som grund för en skruvad och humoristisk YouTube-kanal funkar referensen bra - över stora delar av världen.

För mer information, kontakta:
Stefan Olsson, stefan.olsson@johndoeinvest.com eller +46 702 216050

About AgentVegan (agentvegan.com)

Just like in a classic spy movie from the 80s, we are the syndicate with a vision of world domination. This time however, it’s for the good of the planet and humanity. AgentVegan is on a mission to provide the products and services needed to make it easier for every person on the planet to live a modern, sustainable life - regardless of whether you live in a tiny village or in a pulsating city. No bullshit, no fanatics means we are a brand that supports a gradual change towards eating more plant-based food, while staying clear from activism and fanatics.