Agitator Whiskymakare lanserar blended whisky på Systembolaget

Efter en uppmärksammad premiär av Agitators Single Malt whisky under senhösten 2021 samt produktintroduktioner i Norge och Finland, så gör nu Agitator ytterligare ett tillkännagivande. Den 1 juni 2022 lanserar man Sveriges första stora blended whisky, i Systembolagets fasta sortiment, i modern tid.

Den 1 juni rullar alltså Agitator Blended Whisky ut på hyllan i ca 250 Systembolagsbutiker runt om i Sverige. Det är den första breda lanseringen av en svensk blend i modern tid. Blended Whisky är den enskilt största kategorin inom whisky och står för ungefär 90-95% of all whisky som konsumeras globalt. Motsvarande siffra för Systembolaget är ungefär 80%. Produkten kommer att kosta 289 kronor för en 70 cl flaska.

I en kommentar säger Agitator Whiskymakares VD Björn Lönnberg:

”Vi är stolta att kunna erbjuda en produkt till alla konsumenter som uppskattar blended whisky och gillar den mjuka balanserade smaken som blandningen av malt och grain erbjuder.”

• Livsstil, mode, fritid

Agitator Whiskymakare AB grundades 2015 och är ett helägt dotterbolag till Nordic Whisky Capital. Företaget producerar alkoholhaltiga drycker med whisky som primär produkt. Nytänkande och kundupplevelse är tydliga ledord. Destilleriet ligger i Arboga. I företagets ägo finns varumärkena Agitator och Blind Seal.

Oskar Kalmaru

Presskontakt CEO +46736330749