Innovativa Agitator lagrar sin whisky på kastanjefat

Whiskymakare Agitators andra maltwhisky utmanar konventionerna. Lagrad på kastanjeträfat istället för ekfat är Argument Kastanj en av byggstenarna i standardprodukten som lanserades nyligen. Whisky och andra destillat lagras vanligen på ekfat men kastanj ger helt andra aromer. Men så tänker Agitator nytt, fritt och framåt. Whiskyn får en tillfällig lansering med 6000 flaskor på Systembolaget 26 november.

All skotsk whisky måste lagras i ekfat. Lagen skärptes 1988. Men i vinindustrin förekommer också kastanjefat. Ett träslag som tillhör boksläktet och är mer poröst jämfört med ek. Faktiskt användes kastanj förr i Skottland, på utsidan ser faten likadana ut. Mjukare trä ger också snabbare lagringstakt, förklarar Agitators destillerichef Oskar Bruno:

– Kastanj ger fylligare toner av torkad frukt och russin med en viss strävhet i form av trä-tanniner. Smakutvecklingen går fort, det räcker med några månader för att få stor effekt. Ett perfekt fat om man vill ha ut mycket smak.

Whisky lagrad på kastanjefat är en av fyra fattyper som ingår i standardwhiskyn Agitator Single Malt som släpptes häromveckan. Nya Agitator Argument Kastanj har först lagrats på vanliga bourbonfat och sedan slutlagrats i drygt 1 år på kastanjefat.

Resultatet är en singelmaltwhisky med doft av torkad frukt som söta russin och röda bär, berättar Oskar Bruno:

– Smaken går i samma stil med torkad frukt från kastanjefaten som ackompanjeras av honung och vanilj från bourbonfaten. Smaken är ganska lång men finstämd med ett torrare avslut där träets tanniner kommer in. I bakgrunden finns en lätt rökton som tillför komplexitet.

Agitator-folket har väntat sedan 2018 på den här stunden, att äntligen få bjuda fansen på whisky. Men företaget grundades redan 2015. Via bolaget Nordic Whisky Capital hade man under ett antal år investerat i svensk whiskyindustri.

Agitator Whiskymakare startade med övertygelsen att det trots traditioner och konventioner går att göra whisky på ett nytt och spännande sätt. Oskar Bruno fick uppdraget att utforma processer som blickar framåt och ger whisky med lite annorlunda smak än det vanliga utbudet, som också är bättre:

– Whiskyproduktion är milt sagt en konservativ bransch. Vi riktar blicken framåt och är övertygade om att den bästa whiskyn inte är skapad ännu. Den fulländade destilleringstekniken är inte påkommen. Det ultimata mäskningsreceptet har inte nedtecknats. Det perfekta whiskyfatet har inte sammanfogats ännu. Det är dit vi är på väg. Vi tänker om.

Agitator Argument Kastanj har en styrka på 46% och får en tillfällig lansering på Systembolaget med artikelnummer 40414. 6000 flaskor hamnar på hyllorna i 220 butiker runt om i landet 26 november. Priset är 599 kr för 70 cl.

• Livsstil, mode, fritid

Agitator Whiskymakare AB grundades 2015 och är ett helägt dotterbolag till Nordic Whisky Capital. Företaget producerar alkoholhaltiga drycker med whisky som primär produkt. Nytänkande och kundupplevelse är tydliga ledord. Destilleriet ligger i Arboga. I företagets ägo finns varumärkena Agitator och Blind Seal.

Oskar Kalmaru

Presskontakt CEO +46736330749