Svenska Agitator vinner upphandling i Finland

Agitator Whiskymakare har vunnit en ny upphandling på Alko, finska motsvarigheten till Systembolaget. I januari 2022 lanserades Agitator Single Malt Whisky och Agitator Single Malt Whisky Rök och nu följer alltså ännu en produktintroduktion på den finska marknaden; Agitator Argument Kastanj. Lansering sker i januari 2023. Distributionen sker i samarbete med Galatea Beverages Oy, dotterbolag till Galatea Sverige AB.

Agitator utmanar det traditionella och har därför valt att arbeta med olika träslag men främst kastanjeträ. Kastanjefat används i olika omfattning i samtliga produkter från Agitator. Kastanjefaten ger en djupare färg och mer tanniner och strävhet. Men det ger också komplexa smaker av torkad frukt och läder och en naturlig sötma av honung och vanilj. Målsättningen är att ge konsumenten en smakupplevelse utöver det vanliga. Fat av kastanjeträ är ett led i det arbetet.

I en kommentar säger Agitator Whiskymakares Marknadschef Petra Caspolin:

”Vi är glada att få presentera en ny svensk whisky på den finska marknaden. Argument Kastanj är en av våra mest uppskattade produkter då den exemplifierar det vi står för som destilleri, nämligen innovativ produktion och nyskapande lagringssätt.”