Plantagen väljer Bokashiströ med certifierat original EM®

Plantagen väljer Bokashiströ med certifierat original EM®

Agriton Sverige har fått förtroendet att leverera Bokashihinkar och Bokashiströ med certifierat original EM® till Plantagen i Sverige, Norge och Finland.

EM®, som är en förkortning av Effektiva Mikroorganismer, är en blandning av mer än 80 olika arter hälsosamma mikroorganismer. De samlas in ifrån naturen, är inte modifierade eller manipulerade och bidrar till att öka den mikrobiella mångfalden och naturliga motståndskraften i jorden, vatten samt hos växter, människor och djur.

Bokashi – Gör näringsrik jord av ditt matavfall
Användandet av bokashitekniken, som gör det enkelt att kompostera matrester direkt i köket, har vuxit kraftigt de senaste åren. Genom att tillsätta bokashiströ förädlat med EM® till matavfallet i den syrefria miljön i bokashihinken, fermenterar de effektiva mikroorganismerna det organiska materialet. Efter att avfallet fermenterats i hinken grävs det ner i jorden och omvandlas på ett par veckor till en fantastiskt näringsrik och levande jord.

– I och med vårt samarbete med Plantagen kommer informationen och kunskapen om både EM® och Bokashi närmare Sveriges konsumenter. Detta känns otroligt roligt och är i linje med vårt mål ”Att bredda och öka kunskapen om EM® och dess möjligheter att skapa en bättre miljö”, säger Ebba Horn, VD på Agriton Sverige AB.

Användningen av EM®-produkter har, framförallt i Asien, blivit mycket utbredd under de senaste 20 åren. I dag ökar volymen och användningsområdena snabbt även i Europa och globalt används nu produkterna i fler än 130 länder.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Ebba Horn, VD Agriton Sverige AB
E-mail: ebba@agritonsverige.se
Mobil: 070–492 87 04

Kategorier

Agriton Sverige AB är generalagentur i Sverige för certifierade EM-produkter (EM®) som producerats enligt EMRO-standarder. EM-produkter finns för jord, vatten, växter, djur och människor. Produkterna syftar till att förbättra de kemiska, fysiska och biologiska aspekterna i kretsloppet och i mikrobiomet hos människor.

EM®, som är en förkortning av “effektiva mikroorganismer“, är en människovänlig och miljösäker produkt som innehåller mjölksyrabakterier, jäst och fotosyntetiska bakterier som samlas in från naturen. Produkterna används på många sätt av företag och privatpersoner för att förbättra miljön och ekosystemet. EM® är inte ett kemiskt ämne och har aldrig genomgått genändring. EM® stimulerar den naturliga balansen och biologiska mångfalden i jorden och miljön.

Agriton Sverige AB är en del av Agritonfamiljen med moderbolaget i Holland och systerbolag i Belgien, England, Frankrike, Turkiet samt i våra grannländer Danmark, Finland och Norge. Företagets produkter produceras av EMRO i Japan eller EM Agriton NL i Holland.

Ebba Horn

Presskontakt VD Försäljning +46 (0)70-492 87 04
Catharina Löfqvist

Presskontakt Marknadsansvarig Marknad och försäljning +46 (0)73-625 75 12

Vi möjliggör återställning av ekosystemet och skapar miljöförbättringar

Agriton Sverige AB är generalagentur i Sverige för certifierade EM®-produkter (Effektiva Mikroorganismer) som producerats enligt EMRO-standarder. Användning av EM® kan återställa ekosystemet och förbättra miljön för jord, vatten, växter, människor och djur. Produkterna syftar till att förbättra de kemiska, fysiska och biologiska aspekterna i kretsloppet för jord-vatten-växt-djur-gödsel och i mikrobiomet hos människor. Företaget finns i Kungsängen utanför Stockholm.

Agriton Sverige AB är en del av Agritonfamiljen med moderbolaget i Nederländerna och systerbolag i Belgien, England, Frankrike, Turkiet samt i våra grannländer Danmark, Finland och Norge. Företagets produkter produceras av EMRO i Japan och EM Agriton NL i Holland.

EM®, som är en förkortning av “Effektiva Mikroorganismer“, är en människovänlig och miljösäker produkt som utvecklades 1982 av professor Teruo Higa i Japan. EM®-blandningen består av över 80 olika uppbyggande mikrober, de största grupperna är mjölksyrabakterier, fotosyntesbakterier, aktinobakterier och jästsvampar, som samlas in från naturen och används på många olika sätt för att förbättra miljön för jord, vatten, växter, människor och djur. EM® är inte ett kemiskt ämne och har aldrig genomgått genändring. EM® stimulerar den naturliga balansen och biologiska mångfalden i jorden och miljön.

Agriton Sverige AB
Öråker 1