Agrosfär växlar upp – tio aktörer i nytt samarbete

Agrosfär växlar upp – tio aktörer i nytt samarbete

I ett nytt projekt, med stöd av EIP-Agri, vidareutvecklas beräkningsverktyget Agrosfär till att omfatta fler aspekter av hållbarhet än klimat.

Sedan lanseringen i juni 2022 har Agrosfär väckt stort intresse som ett branschgemensamt verktyg för klimatberäkning inom svenskt lantbruk. I dag används Agrosfär av ledande aktörer inom livsmedelsförädling såväl som banksektorn.

I ett nytt projekt ska Agrosfär vidareutvecklas för att mäta fler aspekter av hållbarhet. Projektets syfte är bland annat att möta kommande krav på hållbarhetsrapportering och att skapa affärsmodeller som värderar och kompenserar lantbrukare för mervärdena som de skapar på gårdsnivå.

– Agrosfär har tagits emot väl som branschens gemensamma verktyg för detaljerad klimatberäkning. Nu tar vi nästa steg genom att kombinera klimatdata med andra miljövärden, säger Emilia Liljeström, vd på Agronod som utvecklar Agrosfär.

Hög efterfrågan

I ett första steg kommer experter att utvärdera vilka hållbarhetsområden som är av störst relevans för att nå projektet målsättning om stärkt konkurrenskraft och minskat CO2-avtryck för svenska lantbrukare. Det kan handla om kolinlagring, biologisk mångfald eller vattenanvändning.

Emilia Liljeström betonar behovet av ett branschgemensamt verktyg som stödjer lantbrukaren i sitt omställningsarbete.

– Efterfrågan är hög från flera håll. Lantbrukare behöver stöd för att anpassa sig till nya krav och kunna finansiera en hållbarhetsomställning. Samtidigt behöver aktörer inom livsmedelsförädling och dagligvaruhandeln beräkna avtrycket från primärproduktionen. Banksektorn behöver tillgång till verifierad data, både för att möta regulatoriska krav och för att stödja lantbrukets omställning, säger hon.

Samverkan i värdekedjan

Projektet leds av Agronod och sker i samverkan med aktörer från hela värdekedjan: Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel, Swedbank, Landshypotek Bank, Hushållningssällskapet, Gunnarshögs Gård, HKScan Sverige, Lantmännen och Växa.

– ­Det här visar på den samsyn och vilja som finns för att stärka svenskt lantbruk. Med den här sammansättningen av projektaktörer har vi förutsättningarna att möta de behov som finns, avslutar Emilia Liljeström.

......

Om projektet

• Namn: Agrosfär – för att möjliggöra svenska lönsamma hållbarhetsmervärden från gård.
  • Mål: Stärkt konkurrenskraft, minskat CO2-avtryck för svenska lantbrukare samt ökad social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
  • Samverkande aktörer: Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel, Gunnarshögs Gård, Landshypotek Bank, Swedbank, Växa, Lantmännen, HKScan Sverige, Hushållningssällskapet och Agronod.
  • Projektägare: Agronod
  • Pågår: 2024-2026