Norrmejerier väljer Agrosfär för klimatberäkning

Norrmejerier väljer Agrosfär för klimatberäkning

Agronod, som har utvecklat klimatberäkningsverktyget Agrosfär, har ingått ett samarbetsavtal med Norrmejerier.

Efter framgångsrika tester har Norrmejerier beslutat att välja Agrosfär som verktyg för att mäta och följa upp arbetet med att minska klimatavtrycket.

”Våra norrländska mjölkgårdar gör idag stora insatser för att minska utsläppen av klimatgaser, öka den biologiska mångfalden och producera resurseffektivt. Vi har nu hittat rätt verktyg för att mäta detta och visa den nytta som jordbruket gör förutom att bidra till livsmedelsförsörjningen”, säger Stina Printz, chef Hållbarhet, kvalitet & gård på Norrmejerier.

Norrmejerier har antagit vetenskapsbaserade klimatmål, Science Based Targets, i linje med Parisavtalet. Dessa inkluderar en minskning av klimatutsläppen från den egna verksamheten - inklusive mejerier, intransporter och tjänsteresor - med 42 procent samt en minskning med 25 procent i leverantörskedjan, vilket omfattar gårdar, råvaror, förpackningar och uttransporter, fram till 2031.

”Det är avgörande för oss att inte bara nå dessa mål, utan också att visa hur varje steg i vår produktion bidrar till en hållbar framtid. Med hjälp av Agronods klimatberäkningsverktyg Agrosfär kan vi både bevisföra det lantbrukarna gör idag på gård men även jobba vidare mot de mål vi satt för att tillsammans med övriga verksamheten sänka Norrmejeriers gemensamma klimatavtryck, säger Stina Printz.

Emilia Liljeström, vd på Agronod, ser fram emot ett fördjupat samarbete med Norrmejerier.

"Vi är stolta över att vara en del av Norrmejeriers ambitiösa resa mot ökad hållbarhet. Med Agrosfär blir målen mätbara, något som blir allt viktigare i takt med att allt fler företag sätter mål enligt Science Based Targets. Att säkerställa mätningar och uppföljningar med verifierade data är helt centralt”, säger Emilia Liljeström.

Precision i beräkningen

Med Agrosfär kan Norrmejeriers leverantörer, lantbrukarna, beräkna sitt klimatavtryck både för gården som helhet och för respektive produktionsgren: växtodling, mjölk och nötkött. Data hämtas automatiskt från gårdens uppkopplade system, vilket minskar behovet av manuell inmatning. Till skillnad från många andra klimatberäkningsverktyg, som använder schablonvärden eller genomsnittsuppskattningar, baseras Agrosfärs beräkningar på riktiga data från varje enskild ko eller varje ton odlat vete.

Hulda Wirsén, som driver mjölkgården Stora Mu AB i Överkalix och är leverantör till Norrmejerier, har testat Agrosfär och ser stora fördelar med verktyget.

”Äntligen har vi en plattform som för samman data från olika platser och därmed bidrar till ett enkelt sätt att följa upp klimatresultat baserat på de faktiska verksamheterna på gårdsnivå. Det blir lätt att göra beräkningar som är relevanta och bygger på aktuellt underlag”, säger Hulda Wirsén.

För pressfrågor, kontakta:

Emilia Liljeström
Vd Agronod
emilia@agronod.com

Stina Printz
Chef Hållbarhet, kvalitet & gård på Norrmejerier
stina.printz@norrmejerier.se

Om Agrosfär

Agrosfär är ett verktyg för detaljerade och automatiserade klimatberäkningar på gårdsnivå. Agrosfär hämtar data från gårdens uppkopplade system, vilket minskar behovet av manuell administration. Till skillnad från många andra klimatberäkningsverktyg, som ofta använder schabloner eller uppskattningar baserade på genomsnittsvärden, baseras Agrosfärs beräkningar på faktiska data för varje enskild ko eller ton odlat vete. Klimatresultatet kan lantbrukaren välja att dela till exempelvis sitt mejeri, sin bank eller livsmedelsföretag. Beräkningsmodellen har utvecklats av ledande experter och forskare inom livsmedel, lantbruk samt klimatberäkningar och är verifierad av tredje part.

Agronod står bakom den nationella dataplattformen för delning av jordbruksdata. Här kan svenska lantbrukare och branschen välja att samla och dela data – på lantbrukarens villkor. Lantbrukaren väljer själv vilken data som ska delas, till vem och i vilket syfte. Med plattformen som grund blir det enklare att skapa lösningar som stärker svenskt lantbruk. Ett sådant exempel är klimatberäkningsverktyget Agrosfär, som hämtar data från Agronod-plattformen. Bolaget Agronod ägs gemensamt av Lantmännen, Växa, LRF, Hushållningssällskapet, Arla Sverige och Scan Sverige.