AGV Invest fyller på kassan - har 30 nya miljoner att satsa på Proptech

AGV Invest fyller på kassan - har 30 nya miljoner att satsa på Proptech

AGV Invest fyller på kassan med 30 miljoner från nya samt befintliga investerare för att satsa på ytterligare investeringar inom Proptech. Bland investerarna finns bl.a. Anna Köning Jerlmyr (f.d. finansborgarråd) samt Venandi Fastigheter (”Venandi”), via det helägda dotterbolaget Real Value Management (”RVM”). AGV Invest har sedan mitten av 2022 varit en aktiv investerare inom Proptech och hitintills investerat i fyra bolag, de senaste i Myrspoven och Plant som båda är i början av en spännande resa.

AGV Invest ser stor potential i branschen för Proptech generellt. I och med emissionen står bolaget nu väl rustad för ytterligare investeringar i bolag vars innovativa lösningar kan bidra effektivare omställning av fastighetsbranschen.

"Jag ser verkligen fram mot att få ansluta till AGV Invest för att möjliggöra klimatsmarta, resurseffektiva lösningar för fastighetsbranschen i en digital miljö. Min erfarenhet inom stadsutveckling, där jag jobbat nära fastighetsbranschen både i Stockholm och internationellt, kan nu komma väl till användning. Jag är dessutom mycket imponerad av teamet bakom AGV Invest så jag ser fram mot att samarbeta med dessa drivna innovativa entreprenörer", säger Anna Jerlmyr.

"Vi är tacksamma över möjligheten att investera i AGV vilket som investering ger oss på Venandi exponering mot en mycket intressant och snabbväxande bransch. I tillägg medför investeringen även möjlighet för RVM att ligga i framkant inom ESG och digitala verktyg applicerbara i våra respektive pågående mandat. I exempelvis Vendus, med en fastighetsportfölj om 51 fastigheter i Sverige och ett totalt fastighetsvärde om cirka 2,5 mdr idag primärt fokuserad mot dagligvaruhandel, ser vi att innovativa lösningar snabbt kan appliceras och testas i installationstäta fastigheter med stor potential för att åstadkomma ett minskat klimatavtryck. Arbetet inom ESG och hållbarhet har sedan en tid legat högt upp på vår agenda i samtliga mandat och bolag vi är verksamma inom och vi får genom investeringen möjlighet att i en större utsträckning påverka samt bidra i utvecklingen framåt via arbetet i investeringskommittén med perspektivet användare samt slutkund för de proptechbolag som finns i AGV idag men även de som AGV framgent kan komma att positionerar sig i.", säger Mattias Bülow delägare och medgrundare Venandi Fastigheter samt Real Value Management.

Felix Sandquist, VD för AGV Invest, förmedlar att bolaget investerar i Proptechbolag som kan visa ett tydligt värdeskapande till fastighetsägare och som har ett ambitiösa grundare kvar i ledningen. Avsikten är att gå in i tidiga skeden och skapa hävstång genom att aktivt arbeta nära entreprenörerna och genom etablerat affärsnätverk möjliggöra nya kontakter med samarbetspartners och kunder i fastighetsbranschen.

"Vi är glada och stolta över att ha så namnkunniga, men framförallt kompetenta investerare med i bolaget. Således blir det lättare att på riktigt hjälpa portföljbolagen med nya pilotprojekt, styrelsetillsättning och allmän bolagsstyrning. Mycket händer på marknaden och detta ger oss goda förutsättningar att ta vara på de investeringsmöjligheter vi ser.", säger Felix Sandquist.

För mer information, kontakta:
Felix Sandquist
+46 70 750 23 28 | felix@agvnordics.se