Tack för RUT-Avdraget!

"Tack för RUT avdraget!

Tack Staten för att det blir så fint i lägenheten och att dammråttorna får bo hos någon annan än mig, för de passade inte in under min säng. Vi måste vara det enda landet i världen som låter staten betala för att vi medborgare skall ha en dammfri vardag och ett välordnat vardagsrum. Beskriver man detta fenomen, hemstäd, för en amerikanare så skrattar dem högt och tror naturligtvis man skämtar. När det väl går upp för dem att så inte är fallet så blir de otroligt chockade och undrar genast hur det här kan gå ihop i ekonomin.

Inte för att någon förstår hur det verkligen ligger till eller fungerar, men man behöver verkligen inte klaga eller klanka ner på staten. De betalar ändå en del av min städning i min lägenhet, de betalar allt från att mina fönster ska bli tvättade och mattorna piskade, möblerna dammade och golven moppade. Det känns rätt skönt att man slipper städa lägenheten ren från damm, smuts och grus och att jag inte behöver göra någonting alls för att hjälpa till.

Jag kan istället gå ut och göra andra saker under dagen medan städerskan springer runt och städar i min lägenhet, och när jag sedan kommer hem för dagen så är hemstäd borta, och kvar är en ren lägenhet."

Rebloggat från Städbloggen.

• städblogg