Cecilia Mortimer Meurling, Marknads- och Försäljningschef Åhléns

Åhléns väljer Tillsammans som ny huvudbyrå

Åhléns har valt att inleda ett samarbete med reklambyrån Tillsammans. Samarbetet startar under våren och syftar till att skapa förutsättningar för engagerande och effektiv kommunikation som stärker Åhléns varumärke och position ytterligare.

Åhléns har sedan en tid tillbaka arbetat efter en ny marknadsstrategi för att kunna möta en omvärld i snabb förändring där digitalisering, ändrade kundbeteenden och nya konkurrenter ställer nya krav. För Åhléns har det inneburit att gå från ett mer traditionellt kampanjupplägg till att driva in mind genom att utgå från hela varuhuset Åhléns med en always on strategi. För att stötta detta arbete ytterligare har Åhléns gått ut i en pitch för att hitta en ny huvudbyrå där Tillsammans gick ur som vinnare.

– Vi vill fortsätta att stärka den emotionella kopplingen till Åhléns och samtidigt driva in mind. Fortsätta att vara ett omtyckt varumärke och bli valda i större utsträckning. Vi ser att Tillsammans kommer att vara en stark partner i detta arbete och när det gäller att förstå våra kunder. Vi ser också att de kommer kunna hjälpa oss att snabbare genomföra den digitala transformation vi är mitt uppe i, säger Cecilia Mortimer Meurling Marknads- och försäljningschef på Åhléns.

Åhléns väljer Tillsammans som huvudbyrå för deras kreativa spets och för att de har en bred kompetens att hantera strategisk och konceptuell kampanjkommunikation likväl som mer taktiskt och säljdrivande kommunikation i olika typer av kommunikationskanaler.

– Vi är mycket stolta och glada över att Åhléns har valt Tillsammans som byrå, förstås för att de är Åhléns med allt vad det innebär i form av ett exceptionellt starkt varumärke och en gedigen plats i många svenskars hjärtan. Men lika mycket för den extremt spännande förändring och utveckling de vill åstadkomma och där vi får en roll som nyckelpartner i att hjälpa dem att uppnå sina högt satta mål, säger Johan Falk, grundare av Tillsammans och kundansvarig för Åhlénsuppdraget.

Samarbetet med Tillsammans påbörjas under våren och de första gemensamma kommunikationsprojekten kommer synas till hösten.

Weronica Nilsson, PR- och Kommunikationschef Åhléns, e-post: weronica.nilsson@ahlens.se, tfn: 0701-981123

Johan Falk, grundare Tillsammans, e-post: johan@tillsammanssthlm.com, tfn: 0708-213509

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 56 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Varuhuset Åhléns är en marknadsplats som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 5,1 miljarder och varje år tar våra 3 000 skickliga medarbetare emot ca 80 miljoner besök. Åhléns Outlet, Beauty Bargain och Designtorget är dotterbolag. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se