Åhléns vill slopa åldersgränser på kläder i vårens modekampanj

Åhléns vill slopa åldersgränser på kläder i vårens modekampanj

Med vårens modekampanj ”Gränslöst - har plagg en åldersgräns?” vill Åhléns inspirera till en mer gränslös inställning till stil och ålder. En undersökning, gjord av Åhléns och modeprofessorn Philip Warkander, visar att många i Sverige upplever att klädesplagg har en viss åldersgräns och känner sig manade att följa dem.

Vecka 11 lanseras Åhléns modekampanj med vilken varuhuset vill manifestera rätten att klä sig hur man vill, oavsett ålder. Kvinnor och män utsätts dagligen för samhällets åsikter om hur vi bör anpassa vår klädstil efter vår ålder, ett fenomen som man inte pratar om, trots att det påverkar alla. Det vill Åhléns ändra på.

Ingen ska behöva känna sig tvingad att pensionera klädesplagg för att normen säger att de är för gamla för dem. Vi är ett varuhus för alla och tycker att man ska kunna välja vilka kläder man vill, oavsett ålder, säger Lina Söderqvist, marknadschef på Åhléns

För att få en djupare förståelse i ämnet har Åhléns samarbetat med Philip Warkander, forskare vid Lunds universitet och Sveriges första modedoktor. Philip har granskat sambandet mellan stil, identitet och ålder i undersökningen ”Vaddå klä sig i enlighet med sin ålder, vad är det?”.

- Med den här studien ville vi undersöka hur människor ser på relationen mellan identitet, klädstil och åldrande ur ett personligt perspektiv. Vi ville väcka tankar och utmana de begränsningar vi – ofta omedvetet – skapar för oss själva när vi blir äldre, säger Philip Warkander, doktor i modevetenskap.

För att kunna ringa in åldersgränserna mer exakt genomförde Åhléns en kompletterande undersökning. Ett av resultaten visar att exempelvis magtröjan bör pensioneras vid 26 års ålder.

Exempel på kläders åldersgränser från undersökningen:

- Slitna jeans - Åldersgräns 33 år
- Magtröja- Åldersgräns 26 år
- Stora tryck - Åldersgräns 39 år
- Färgglada sneakers - Åldersgräns 43 år
- Baseballkeps - Åldersgräns 39

Från och med vecka 11 finns vårens nya kollektioner för alla stilar, smaker och åldrar, i Åhléns varuhus.

Lovisa Boëthius, Projektledare PR Åhléns, tel: 070-198 94 85, mail: lovisa.boethius@ahlens.se
Monica Hultgren, Presskontakt Åhléns, tel: 070-556 45 83 mail: mhu@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkare varumärken med drygt 70 varuhus i Sverige. Vi är varuhuset som noga väljer ut produkter och lösningar för livets alla dagar, på ett enkelt, inspirerande och tillgängligt sätt för våra kunder. Åhléns omsätter 5 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB.   www.ahlens.se