Carin Wester, Designer Åhléns mode  -  Designar "Scarfs for Scars" 2021
Carin Wester, Designer Åhléns mode - Designar "Scarfs for Scars" 2021

Idag startar Åhléns försäljning av ”Scarfs for Scars” design Carin Wester, för att uppmärksamma bröstcancer

Åhléns försäljning har nu startat av årets kollektion ”Scarfs for Scars” i en begränsad upplaga, till förmån för Bröstcancerförbundet på Åhléns varuhus och åhlens.se.

Carin Wester, designchef på Åhléns mode och grundare av varumärket Carin Wester, har med inspiration i livslust, glädje och hopp tagit fram en scarf i 100% siden i storleken 70x70 cm, med ett unikt röd-rosa mönster fyllt av hjärtan och munnar i olika former.

Årets scarf kostar 399 kronor och säljs i en liten tillhörande tygväska. För varje såld scarf skänker Åhléns 100 kronor till Bröstcancerförbundet.

– Flera vänner och kollegor har drabbats av bröstcancer, därför var det självklart för mig att samarbeta med Bröstcancerförbundet. Designen och idén till scarfen växte fram ur ett behov av att förmedla hopp, livslust och glädje. För de som drabbats av bröstcancer kan det vara skönt att vila tankarna på något annat än tuffa behandlingar, oro och sjukhusbesök. Med det färgglada mönstret vill jag sprida hopp till de som lever med bröstcancer, säger Carin Wester.

Bröstcancerförbundets samarbete med Carin Wester är det andra inom ramen för ”Scarfs for Scars” som lanserades 2020. Då i samarbete med Lars Wallin.

Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer, den vanligaste cancerformen hos kvinnor. För att nå visionen om att ingen ska drabbas, finansierar Bröstcancerförbundet patientnära bröstcancerforskning, ger stöd och rehabilitering till drabbade och bedriver opinion i bröst-cancerfrågor. Samarbetet med Carin Wester och Åhléns är ett led i det arbetet.

– Vi är väldigt stolta över det här samarbetet. Carins glädjefyllda vackra design och fina engagemang betyder mycket för alla oss bröstcancerberörda, säger Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet.

Om Carin Wester
Carin Wester varumärket startade 2004 av Carin Wester själv, ett varumärke som snabbt blev omtalat och framgångsrikt tack vare sin urbana skandinaviska design med en ”twist”. Varumärket köptes av Åhléns 2017 med visionen att demokratisera design, att göra kläder av hög designgrad mer tillgänglig för alla kvinnor. Carin Wester själv är fortfarande designchef för varumärket på Åhléns, vilket säkerställer att varumärkets arv förvaltas och utvecklas på ett bra sätt.

Om Bröstcancerförbundet
Bröstcancerförbundet, som grundades 1982, har 11 000 medlemmar och samverkar med 32 bröstcancer- föreningar runtom i landet. Med visionen om att ingen ska drabbas av bröstcancer  stöder Bröstcancerförbundet patientnära bröstcancerforskning, ger stöd och rehabilitering till drabbade och driver opinion i bröstcancerfrågor. Med ditt bidrag kan vi göra mer för fler. Bli medlem på bröstcancerförbundet.se eller swisha en gåva till 900 59 19.

BRÖSTCANCER I SIFFROR:

• Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer
  • Nära 8000 kvinnor om året får diagnosen bröstcancer
  • 80 procent av de drabbade överlever
  • Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor
  • Två av tre fall upptäcks vid mammografi

För ytterligare information vänligen kontakta:
Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef Åhléns
e-post: weronica.nilsson@ahlens.se, tfn: 070-198 11 23

Sara Wretblad Carreras, kommunikationschef Bröstcancerförbundet
e-post: sara.wretblad.carreras@brostcancerforbundet.se, tfn: 070-924 87 89

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 48 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Varuhuset Åhléns är en marknadsplats som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,3 miljarder och varje år tar våra ca 3 000 skickliga medarbetare emot 60 miljoner besökare. Åhléns Outlet och Designtorget är dotterbolag. Åhléns är en del av detaljhandels-koncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se