Åhléns Hållbarhetsrapport 2017

Värdeskapande hållbarhetsarbete fokus för Åhléns 2017

Under året fortsatte Åhléns att stå upp för företagets värden som bygger på mångfald, hållbarhet och alla likas värde. Genom samarbetet med ÖppnaDörren får alla medarbetare på arbetstid engagera sig i ”Yrkesdörren” för att knyta jobbkontakter mellan nya och etablerade svenskar. I kampanjer med Stadsmissionen bidrog kunder med 1 miljon kr till verksamhet för människor i hemlöshet och utanförskap.

Under 2017 utvecklade Åhléns hållbarhetsarbetet inom fyra fokusområden – hållbart samhälle, hållbar livsstil, hållbar produktion och hållbar drift. Under området hållbart samhälle har fokus varit att främja mångfald och integration. Överskottet från bärkasseförsäljningen gick till hållbarhetsinitiativ och majoriteten till ÖppnaDörren som verkar för att nya och etablerade svenskar möts. Överskottet blev 800 000 kronor samtidigt som bärkasseförbrukningen minskade med 56 procent. Under året fördjupades samarbetet med ÖppnaDörren och alla på Åhléns får på arbetstid engagera sig i ”Yrkesdörren”. Under året har Åhléns också genomfört två större kampanjer med Stadsmissionen, där kunder bidragit med 1 miljon kronor till verksamhet för människor i hemlöshet och utanförskap.

– En av de viktigaste samhälls- och hållbarhetsfrågorna är mångfald och integration och jag är stolt över att vi på Åhléns arbetar aktivt med dessa frågor. Att vi nu är potentiellt 3000 medarbetare som tillsammans kan hjälpas åt att öppna dörrar för nya svenskar i samhället innebär att vi kan göra skillnad på riktigt. Jag är också oerhört glad för den fina insats som våra kunder gjort i samarbete med oss där hela 1 miljon kronor samlats in till Stadsmissionens verksamhet, säger Sofia Bothelius chef för produktion och hållbarhet på Åhléns.

Under året genomfördes även ett test ”Återanvänd mera”, där kunder har kunnat lämna in förbrukade skönhets-, mode-, hemprodukter oavsett var de är inköpta, och det kommer nu att permanent erbjudas i etapper i alla varuhus.

Inom fokusområdet hållbar livsstil arbetade Åhléns fortsatt med att guida kunder till Bra val-märkta produkter som tar extra hänsyn till människor och miljö och försäljningen ökade markant under året. Inom hållbar produktion har ett omfattande arbete gjorts för att 100 procent av alla fabriker där Åhléns har produktion kontrolleras. Inom området hållbar drift har ett arbete lett till att varuhusen sänkt elförbrukning med hela 8%.

Läs mer i Åhléns hållbarhetsrapport 2017:

Weronica Nilsson PR- och kommunikationschef Åhléns, tel: 0701- 98 11 23, mail: wni@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken med 62 varuhus i Sverige och e-handel via åhléns.se. Vi är varuhuset som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se