Nu kan du försäkra dig mot näthat (Internetworld)

Det är företaget AIG, som sedan tidigare erbjuder försäkringar för exempelvis identitetsstöld på nätet, som står bakom det hela.

– Vi ska lansera en försäkring som ger praktisk och ekonomisk hjälp vid kränkning på internet och id-stöld, säger Jessica Bååth, privatmarknadschef på AIG Sverige.

Försäkringen är utformad med hjälp av Mårten Schultz, professor i civilrätt vid Stockholms universitet, och hans ideella institut IJI, Institutet för Juridik och Internet.

Den innebär bland annat att den som blivit utsatt för en kränkning online kan få hjälp att avindexera det kränkande innehållet från sökmotorer, hjälp att spåra och stoppa spridningen samt ersättning för kostnader för psykologhjälp om personen drabbats av psykiskt lidande i samband med det som hänt.

– Vi kan också ersätta kostnader för juridiskt ombud, om man behöver det. I steg ett ber man om att ta bort information, men i slutänden kanske man behöver juridiskt stöd för att lyckas.

För att en försäkringstagare som drabbats av att någon sprider kränkande eller olagliga uppgifter om denne online ska kunna få ersättning krävs en polisanmälan. Däremot krävs inte att anmälan går vidare till åtal, AIG gör sin egen bedömning utifrån svensk lag. Där definieras en kränkning som: ”Ett begrepp i svensk lag som innebär ett angrepp mot någons person, frihet frid eller ära”.  Uppfyller man den definitionen enligt försäkringsbolagets experter har man rätt till stöd.

Jessica Bååth berättar att AIG förväntar sig en skärpning av lagstiftningen angående vad som får sägas och spridas på nätet.

– Politikerna jobbar ju för att ändra lagen, men ingenting är sagt om när och hur. Just nu tror vi att det här ligger i tiden.

Uppslaget till den nya försäkringen kommer från Norge, där AIG erbjuder företag att i grupp försäkra sina anställda mot näthat.

– Så idén finns, men vi har byggt vidare på den, säger Jessica Bååth

Ada Fredelius IDG