Vem använder din identitet just nu?

De flesta svenskar är väldigt noga med att inte tappa bort sina nycklar eller plånbok. Vi brukar av ren van känna efter i fickan eller handväskan att vi har med oss allt. Men det vi ofta glömmer bort är att våra pin-koder, inloggningar, digitala signaturer med mera är ID-handlingar som kan påverka vår livssituation betydligt värre om de skulle hamna i fel händer.

Om du blir bestulen på din identitet så kan bedragaren, lägga upp lån och krediter, öppna upp nya mobilabonnemang och handla vitvaror, elektronik och andra kapitalvaror på nätet i ditt namn. Med andra ord, bedragaren tar över din identitet och i många fall hamnar du i en ekonomisk härva som är mycket svår att ta sig ur, om du inte får professionell juridisk assistans.

Idag är inte ID-stöld ett brott i sig, utan det är först när dina personuppgifter används för att begå ett brott eller bedrägeri med ekonomisk vinning som det räknas som ett brott.

Du som drabbad måste själv polisanmäla de olika bedrägerierna var för sig och bestrida de olika fakturor och krav som du blivit utsatt för. Det här är för oss flesta av oss väldigt komplicerat och tidskrävande och vissa fall måste du även ta tjänsteledigt för att kunna ta kontakt med alla företag och kreditgivare.

Det går inte att försäkra sig mot allt men vi på AIG har tagit fram en försäkring som kan hjälpa dig och din familj om oturen är framme.

• Du får ersättning för ett juridiskt ombud för få hjälp för att igenom juridiska förfaranden, åtal och juridisk hantering av betalningsanmärkningar med mera som är ett direkt resultat av ID-stölden.
  • Du får ersättning för inkomstbortfall till följd av att du måste ta ledigt från ditt ordinarie arbete för att vidta nödvändiga åtgärder för att återställa din identitet.
  • Du får ersättning för övriga administrativa kostnader som uppstår i samband med återställande av din identitet, exempelvis ta ut nytt körkort eller pass.
Kontakta oss på AIG för mer information.